Spelinspektionen har den 16 september 2022 kommit med ett förslag om ändringar kring föreskrifterna inriktade på spelansvar. I den här artikeln ska vi titta närmare på hur det här kan komma att påverka dig som svensk casinospelare.
Områden som berörs är uttag, funktioner i casinospel och insättningsgränser på svenska casinon på nätet. Många av de nuvarande bestämmelserna kommer att förbli desamma, men nedan kan du läsa om allt det nya som har föreslagits.
Varför det behövs nya regler förklarar Spelinspektionen med att spelmarknaden förändrats sedan 2019, då de rådande spelregleringarna först trädde i kraft. Detta kombinerat med de erfarenheter man har erhållit gällande ansvarsfullt spelande ligger som grund för förslagen.
Ändringar kring casino uttag
Med de nya föreskrifterna får licenshavaren inte längre avbryta ett pågående uttag. Det betyder att om du som spelare har begärt ett uttag, oavsett vilka casino betalningsmetoder det gäller, så ska inte speloperatören på något sätt kunna påverka dig till att ändra ditt beslut. Detta kan de exempelvis göra i nuläget genom att erbjuda en “ångra uttag”-knapp, där du kan avbryta ditt uttag. Detta vill Spelinspektionen förbjuda och på så sätt ge ett bättre skydd för spelare och förhoppningsvis leder det även i förlängning till kortare behandlingstider, eftersom det inte längre finns något incitament för spelsajter att inte behandla uttagen snabbt.
Ändringar gällande Autoplay i casinospel
Autofunktionen som finns i många spelautomater på nätet idag är något som Spelinspektionen ser som problematiskt och något som potentiellt kan bidra till ansvarslöst spelande. Denna funktion gör att du kan ställa in hur många spelomgångar du vill spela automatiskt – så att du själv slipper trycka på knappen varje spelrunda.
Du kan välja att spelomgångarna ska fortsätta ett visst antal gånger, upp till ett visst belopp, fram tills du vinner en viss summa, eller tills du själv manuellt avslutar spelet. Med det nya förslaget ska autospelsfunktionen tas bort med syftet att minska risken för problematiskt spelande.
Förändringar om tillgänglighet och spelansvarsfrågor
Som spelare ska du ha möjlighet att kommunicera med ett nätcasino om spelansvarsfrågor minst 6 timmar per dygn. Under dessa timmar ska all kommunikation kunna utväxlas i realtid och med svensktalande personal.
Den här ändringen vill man göra för att den som behöver ska kunna få hjälp omedelbart utan några långa väntetider. Med svensk personal ökas tillgängligheten, samtidigt som man minskar risken för eventuella språkliga hinder och missförstånd.
Förslag som berör insättningar, förluster och inloggningstid
Enligt de nya reglerna ska du automatiskt loggas ut efter två timmar om du inte varit aktiv. Däremot kan spelsajten ge dig valmöjligheten att fortsätta vara inloggad, innan utloggning sker. Detta gäller dock inte om du redan innan satt en begränsad inloggningstid.
Om du har flera konton ska de insättnings och förlustgränser du har satt gälla på samtliga. Speloperatören får inte ge förslag på vilka gränser du ska sätta. Detta gäller även för inloggningstider.
Summering av de föreslagna föreskrifterna
Syftet med de nya reglerna är att ytterligare skydda dig som spelare mot spelmissbruk. Men också för att göra det enklare för de svenska spelbolagen att följa reglerna för spelansvar genom att göra dem tydligare.
Generellt sett kommer du bättre kunna styra ditt eget spelande med mindre yttre påverkan. Att ta bort Autospel-funktionen är ett exempel på det och även att det inte längre ska gå att avbryta ett uttag eller vara inloggad på obestämd tid.
Det är fortfarande oklart om de nya föreskrifterna som Spelinspektionen har föreslagit kommer att gå igenom, men om du har synpunkter gällande förslagen går det att skicka sina skriftliga synpunkter till Spelinspektionen via mail till [email protected], senast den 14 oktober 2022. Ange isåfall diarienummer 21Si540. Spelinspektionen ser gärna att synpunkterna skickas in i ett word-dokument.