Idag höll Ardalan Shekarabi en presskonferens om spelreklamen i Sverige. Han meddelar att regeringen kommer att tillföra en utredning för striktare lagstiftning och att det eventuellt kan bli totalt reklamförbud. Detta fick kritik från både branschen och media.
Tidigare på våren kom spelbranschen med plan på hur de kommer att göra spelreklamen mer måttfull, men Ardalan Shekarabi var inte nöjd med förslaget och hotade att regeringen därför måste komma med striktare regelverk.
Idag berättade Ardalan Shekarabi om regeringens plan för att lösa problemet med spelreklamen genom att tillsätta en utredning. Utredaren får till 1 oktober 2020 på sig att presentera en lösning till regeringen för hur spelreklamen kan bli mer hållbar i sin utformning och omfattning. Det kan medföra ändring i grundlagen.
Civilministern säger att totalförbud inte är uteslutet, men det kan också handla om partiellt förbud eller att man inför striktare regler och krav på "särskild måttfulhet", i stil med alkohol och tobaksreklam. Han gav exempel på vilka potentiella lösningar som utredningen kan komma fram till:
Ardalan Shekarabi poängterade på presskonferensen att det viktigaste med skärpt regelverk för spelreklam är att skydda konsumenter och för staten att återta kontrollen.
Många spelbolag såg sina aktier falla på Stockholmsbörsen efter Ardalan Shekarabis presskonferens, inklusive Kindred. Spelbolagets VD Henrik Tjärnström berättar till Dagens industri att Kindred, precis som många andra spelbolag, såg en markant minskning av intäkter och vinst under det första kvartalet. Spelbolag som är verksamma i Sverige måste betala 18 procent skatt på sin nettoomsättning sedan den nya lagen och det nya licenssystemet trädde i kraft den 1 januari 2019.
Henrik Tjärnström tror att många mindre spelbolag kommer att slås ut från den svenska spelmarknaden eftersom de får det jobbigare finansiellt och därför kommer spelreklamen också att minska. Han ber därför regeringen att sitta still i båten.
Dersim Sylwan, som är Sverigechef på Kindred, är i samma linje med Henrik Tjärnström. Han kommenterade till Di att han tycker att det känns förhastat att införa ett förbud på spelreklam redan nu och menar att förbud är fel väg att gå.
Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för BOS (Branschföreningen för Onlinespel), säger att han är besviken över att regeringen vill förändra villkoren bara fyra månader efter att det nya licenssystemet infördes.
Jenny Nilzon, VD för Spelbranschens riksorganisation (Sper), ger också kritik till regeringens plan och anser att det inte är bra att förbjuda reklam för en viss produkt, så som nätcasino. Hon menar att det är en konkurrensutsatt marknad och att aktörer måste kunna marknadsföra sina produkter.
Jenny Nilzon påpekar också att handlingsplanen för måttfullare spelreklam som Sper tog fram tillsammans med BOS i slutet av mars kommer att ge effekt och att det i handlingsplanen inte står endast vad branschen har gjort hittills utan även vad de kommer att göra i framtiden.
Personer i media har också riktat kritik till regeringens besked att ytterligare begränsa spelreklam. Poddcastaren Kristoffer "K" Svensson berättar till SVT att spelreklam är viktigt för att upprätthålla det svenska kulturlivet. Han säger att det är tack vare inkomsterna från spelbolagen som folk kan ha poddcast som jobb och inte bara som hobby.
Johan Wendel, reporter på Dis analysredaktion, spekulerar i en kommentar om regeringens utredning att det kan ses som ett försök till att plocka lätta politiska poänger, eftersom nätcasinobranschen har ett dåligt rykte i Sverige jämfört med andra branscher. Han instämmer med Henrik Tjärnström om att de mindre spelbolagen kan komma att slås ut och därför kommer spelreklamen minskat redan före regeringens utredare kommer med sitt förslag nästa år.
Johan Wendel tror att det är de stora aktörerna som kommer att gynnas av reklambegränsningar, medan mindre bolag blir lidande:
Vi är därmed på väg mot en verklighet där ett fåtal större spelbolag klarar av att bedriva verksamhet i Sverige. Sannolikt lär dessa bolag vara ATG, Svenska Spel och Kindred samt några få andra. Dessa bolag har ett intresse av att spelreklamen begränsas eftersom det kringskär möjligheterna för mindre bolag att plocka marknadsandelar.
Statsägda Svenska Spel meddelande tidigare denna månad att de kommer att pausa all reklam för sitt nätcasino tillsvidare eftersom det är en speltyp med hög riskklassifiering. Svenska Spels Patrik Hofbauer berättar i ett pressmeddelande från idag att bolaget välkomnar skärpta regler för nätcasinoreklam.
Tobias Wikström, ledarskribent på Di, tycker att det är stötande att se vilken dubbelroll Svenska Spel har i diskussionen om spelreklam. Svenska Spel har fortfarande monopol på landbaserade spelautomater, det vill säga samma speltyp som erbjuds på nätcasinon. Han skriver att det inte finns något som uppmuntrar till måttfullhet med Vegas-automaterna som är placerade i krogmiljöer.
I februari blev Svenska Spel anmäld till Konkurrensverket av BOS för att ha missbrukat sin monopolställning för att göra reklam för sitt onlinecasino och sin bettingsida, som båda tillhör den konkurrensutsatta nätspelsmarknaden. Dersim Sylwan anser att staten borde byta namn på Svenska Spel Sport & Casino:
Om ett förbud mot kasinoreklam blir verklighet är det ännu mer angeläget att statens egna spelbolag inte kan dra fördel av gemensamt namn och logga med den del som fortsatt verkar under ett monopol.