Shekarabi inte nöjd med de nya riktlinjerna för spelreklam

2019-04-01

Erika Lund

Shekarabi inte nöjd med de nya riktlinjerna för spelreklam
Foto: Janerik Henriksson / TT

I torsdags presenterade Branschföreningen för onlinespel (BOS) och Spelbranschens riksorganisation en handlingsplan och nya riktlinjer för spelreklam, i ett steg i arbetet att göra reklamen mer måttfull. Ardalan Shekarabi menar dock att detta inte är tillräckligt och hotar med striktare lagstiftning.

Handlingsplanen otillräcklig

På torsdagen hade BOS och Sper möte med Ardalan Shekarabi. Civilministern har nu bekantat sig med handlingsplanen och menar att åtgärderna från branschen inte är tillräckliga och att regeringen därför måste korta tyglarna.

I planen beskriver branschorganisationerna hur de kommer att skapa en måttfullare spelreklam. De har bland annat tagit fram striktare och tydligare reklamriktlinjer som börjar gälla från och med 1 april, planerat utbildningstillfällen för spelbolagen och inlett diskussion med mediabranschen för att kunna minska på mängden reklam.

Gustaf Hoffstedt, generalsekreterate på BOS, berättar att det känns tråkigt då ministern inte vill ge spelbranschen och lagen som han själv var med och ta fram en bättre chans. Gustaf Hoffstedt är själv övertygad om att de nya riktlinjerna som trädde i kraft idag kommer att påverka spelreklamens måttfullhet på ett positivt sätt, speciellt när det gäller tonen på reklam.

Jenny Nilzon, VD för Sper, säger att med tanke på de sex veckorna de hade på sig så lyckades spelbranschen leverera en bra handlingsplan. Hon påpekar att märkbar förändring inte är något man bara snyter fram ur nästan utan det tar tid.

De båda branschpersonerna anser också att det fortfarande är väldigt otydligt vad Ardalan Shekarabi menar med begreppet "märkbar förändring". Det är svårt att veta vad som skulle ha ansetts vara tillräckligt när ministern inte gav några specifika kriterier.

Totalförbud sista lösningen

Ardalan Shekarabi berättar att regeringen nu håller på att se hur andra länder löst frågan om hur man kan begränsa mängden spelreklam. I Italien har de till exempel infört totalförbud för spelreklam. Han säger dock att i detta inte är något som Sverige ser på i första hand utan totalförbud skulle vara sista alternativet.

Ardalan Shekarabi säger att regelskärpning kommer att komma under den aktuella mandatperioden och lovar att en plan över regeringens nästa steg kommer att presenteras innan sommaren.

Höjd spelskatt också ett alternativ

Även utomstående personer har kommit med synpunkter på hur man kan göra spelreklam måttfullare. I en debattartikel på SvD skriver ekonomie doktorn och spelbranschexpertern David Sundén att höjd skatt på spel kan bli ett attraktivt alternativ för Ardalan Shekarabi.

David Sundén förklarar att till skillnad från lagförändringar som tar många år att klubbas igenom, så är det relativt snabbt och enkelt att höja skatten för spelbolagen. Han menar att en skattehöjning indirekt skulle minska mängden spelreklam, eftersom spelbolagen då har mindre pengar att lägga på marknadsföring. I dagsläget måste spelbolag betala 18 procent skatt och i debattartikeln föreslås en höjning till 20%.

David Sundén ger även en möjlig förklaring till varför Ardalan Shekarabi har varit så snabb med att hota med skärpt lagstiftning. Enligt honom kan detta främst ses som att staten vill visa sin nya roll som aktiv kravställare:

Det kan verka märkligt att civilministern redan efter en månad med ny lagstiftning hotar med ytterligare lagstiftning. I synnerhet eftersom allt talar för att spelreklamen kommer minska med tiden. Detta kan ses som att regeringen redan nu underkänner sin egen omreglering. Civilministerns utspel om spelreklam ska snarare ses som en första uppvisning att staten nu tagit kontroll över spelmarknaden och prövar sina möjligheter att styra den.

Möte imorgon med alla licenshavare

Imorgon den 2 april är det dags för Spelinspektionen och Konsumentverkets informationsmöte. Samtliga spelbolag med svensk licens har blivit inbjudna till mötet.

Spelinspektionen och Konsumentverket förtydligade nyligen sina ansvarsområden gällande tillsyn av spelbranschen. I morgondagens möte kommer de att informera spelbolagen hur tillsynen kommer att fungera i framtiden, bland annat när det handlar om måttfullhet i spelreklam.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier