Svenska Spel stoppar reklam för egna nätcasinot


Notice: Array to string conversion in /var/www/vendor/twig/twig/lib/Twig/Environment.php(458) : eval()'d code on line 69
Array
2019-04-08

Sofia Nilsson

Svenska Spel stoppar reklam för egna nätcasinot
Foto: Svenska Spel

Statliga spelbolaget Svenska Spel ska sluta med all reklam för sitt nätcasino tills vidare, rapporterar Resumé.

Beslutet kommer dagen efter en debattartikel i Dagens Industri där cheferna för spelbolagen Betsson, Kindred och LeoVegas riktade skarp gemensam kritik mot regeringen, Svenska Spel och ATG för höga reklaminvesteringar och vad de betraktar som dold marknadsföring.

Svenska Spel öppnade nätcasino i januari 2019 när den svenska spelmarknaden omreglerades. Nätcasinot drivs via dotterbolaget Sport & Spel.

De lanserade nätcasinot med reklamkampanjen Säkert spännande men nu är det alltså stopp. Kommunikationsdirektör Joakim Mörnefält uppmanar nu andra spelbolag att följa deras exempel och sluta marknadsföra nätcasino. Svenska Spel är för ett totalförbud mot nätcasinoreklam, säger han till Resumé.

Spelbolag skarpt kritiska mot Svenska Spels marknadsföring

I förra veckan rapporterade Dagens Industri att Svenska Spel och ATG ökade sin tv-reklam mest av alla spelbolag sedan årsskiftet när den nya spellagen infördes.

Siffrorna bygger på en analys från mediebyrån Bizkit Havas som visar att spelreklamen i tv ökade med 13 procent under de första tio veckorna av 2019 jämfört med samma period 2018 samt att Svenska Spel och ATG står bakom 70 procent ökningen.

Igår publicerade DI Debatt ett gemensamt inlägg från vd:arna för spelbolagen Kindred Group, Betsson och LeoVegas som kritiserar regeringen, Svenska Spel och ATG på flera punkter.

I artikeln skriver de bland annat att regeringen hotar med förbud mot spelreklam trots att statens spelbolag gör större reklaminköp än privata bolag.

De ifrågasätter vidare varför staten marknadsför produkter som ligger under spelmonopolet, såsom Triss och Keno, och riktar skarp kritik mot så kallade kommersiella redaktionella samarbeten såsom Triss-skrapet i TV4:s Nyhetsmorgon, Keno-dragningar och V75 för bristande annonsmärkning och spelansvar:

Inget av dessa program är annonsmärkta. Få av dem har de för vanlig spelbolag obligatoriska upplysningarna om 18-årsgräns och vart man kan vända sig om man får problem med sitt spelande. Det är faktiskt helt otillständigt.

Uppskattad underhållning

Svenska Spels Joakim Mörnefält säger till Resumé att spelbolagets beslut att stoppa reklamen för det egna nätcasinot kommer sig av debatten om spelreklam och siffror från Folkhälsomyndigheten.

Han håller inte med om kritiken från Kindred, Betsson och LeoVegas om säljfrämjande tv-program och marknadsföring av produkter som ligger under spelmonopolet såsom Triss, Postkodlotteriet och Bingolotto utan menar istället att dessa spelformer är uppskattad underhållning som har funnits länge och inte utgör en del av problemet.

Om spelbolagens inlägg på DI Debatt säger han:

Vi tycker att den här debattartikeln är ett sätt att spela bort korten istället för att prata om det som är viktigt i den diskussion som pågår, vilket är att skydda konsumenten och minska reklamvolymen.

Vad gäller frågan om reklammärkning för tv-inslag som Triss-skrapet i Nyhetsmorgon säger han sig inte ha en åsikt utan att det är upp till TV4.

Vill se riskklassificering av spelprodukter

Både Svenska Spel och ATG vill att regeringen inför en riskklassificering för spel och förbjuder reklam för nätcasino. ATG:s vd Hans Lord Skarplöth skrev i februari att han gärna ser ett förbud mot reklam för nätcasino.

I ett inlägg på DI debatt i förra veckan med rubriken All spelreklam är inte dålig förtydligade han sin position ytterligare. Tillsammans med Postkodlotteriets chef Anders Årbrandt skriver han att Spelinspektionen bör få i uppdrag av regeringen att ta fram en riskklassificering av spelprodukter.

Bakgrunden till artikeln är att civilminister Ardalan Shekarabi (S) har utlovat striktare regler för spelreklam då han inte är nöjd med spelbranschens handlingsplan och riktlinjer för hur spelreklamen ska bli mer måttfull.

Skarplöth och Årbrandt skriver att svenska folket inte ogillar spelreklam per definition utan att det specifikt är reklam för nätcasino som är problemet. De varnar även att begränsade möjligheter till spelreklam i deras fall riskerar intäkter för föreningsliv, ideella organisationer och skatteintäkter. ATG, som fram till årsskiftet hade monopol på trav och galopp, öppnade nätcasino den 1 januari 2019.

Privata aktörer vill ha riskklassificering av spelare

Cheferna för Kindred, Betsson och LeoVegas vill i sin tur att spelare ska riskklassificeras i stället för spelprodukter. De anser att marknadsföring av spelprodukter med monopol inte uppmärksammas när Ardalan Shekarabi talar om att begränsa spelreklamen.

En riskklassificering av spelare innebär att spel inte ska kunna ske anonymt i någon form. Alla spelare ska registreras och det ska inte längre gå att betala med kontanter när man köper till exempel turspel i livsmedelsbutiker. Syftet är att skyddsåtgärder ska vidtas vid tecken på spelproblem för alla spelformer, inklusive turspel som faller under spelmonopolet.

Sofia Nilsson
skriven av

Sofia Nilsson

@snilssonwriter

Som skribent på SvenskaCasino.se har Sofia rapporterat om det mesta inom den svenska casino-industrin, från de senaste nyheterna om den nya spellagen till nya bolagssamarbeten, de senaste spelautomaterna och odds på Melodifestivalen, Oscarsgalan och Riksdagsvalet. Sofias speciella intresseområden inkluderar omregleringen av den svenska spelmarknaden och den nya spellagen, spelreklam, svenska spelutvecklare och politisk vadslagning. När hon inte skriver om spelvärlden gillar hon att koppla av med Netflix, pizza och sporadiska yoga-pass.

Senaste Nyheter