SPER och BOS tar fram nya riktlinjer för spelreklam

2019-03-28

Erika Lund

SPER och BOS tar fram nya riktlinjer för spelreklam
Foto: Shutterstock / TT

Spelbranschens riksorganisation (Sper) och Branschföreningen för onlinespel (Bos) berättar idag att de har tagit fram nya riktlinjer för spelreklam. Detta kommer som ett svar till Ardalans Shekarabis uppmaning i februari, då han bad spelbranschen att visa en tydlig handlingsplan över hur branschen planerar uppnå måttfullare marknadsföring senast 31 mars.

Samtidigt som de nya riktlinjerna presenterades, publicerades även en skrivelse till civilministern Ardalan Shekarabi över vilka åtgärder spelbranschen redan har tagit samt vilka åtgärder branschen planerar att ta, för att uppnå en måttfullare marknadsföring. Skrivelsen är undertecknad av Spers vd Jenny Nilzon och Bos generalsekreterare Gustaf Hoffstedt.

Riktlinjerna sätter tydligare gränser

Branschorganisationerna hade redan långt innan den nya spelregleringen publicerat etiska riktlinjer för spelreklam och spelansvar, så självreglering är ingenting nytt. De nya riktlinjerna, som Sper och Bos tillsammans tagit fram, är dock ännu striktare och tydligare i sin utformning.

Svenska spelbranschens riktlinjer för marknadsföring är ett dokument på sju sidor som består av 9 punkter. Under varje punkt finns förtydliganden och exempel. De nio punkterna handlar om följande områden:

  1. Får ej vara vilseledande
  2. Bör vara måttfull
  3. Försiktighet gällande tilläggsförmåner
  4. Får inte riktas till personer under 18
  5. Sponsring ska vara ansvarsfull
  6. Informera om hjälp för spelproblem
  7. Direktreklam får ej vara påträngande
  8. Sociala medier och partners
  9. Efterlevnad av riktlinjerna

Detta dokument är menat att komplettera och tolka befintlig marknadsföringslagstifning, så som marknadsföringslagen, spellagen och olika myndighetsföreskrifter. Riktlinjerna anger vad minimikraven är för god marknadsföringssed. I riktlinjerna poängteras omsorgsplikt och förebyggande åtgärder, så som extra försiktighet redan vid misstanke om osunt spelande.

Mediabranschen också en del av pusslet

Spelbranschen existerar inte i ett vakuum. För att lösa frågan om spelreklam och måttfullhet bör också mediabranschen vara inblandad. Gustaf Hoffstedt, som är generalsekreterare för Bos, berättar att spelbranschen därför har påbörjat en dialog med mediabranschen:

Vi tror att de nya riktlinjerna kommer påverka innehållet i marknadsföringen. Vi har utöver det sökt efter möjligheter för branschen att själv reglera mängden reklam och funnit att det måste ske tillsammans med mediabranschen och de som direkt styr över kanalerna.

Som det nämns i skrivelsen till Ardalan Shekarabi så är det spelbranschen som kan se till att utformningen av spelreklamen är enligt god sed. Däremot faller det i sista hand på mediabranschen att ansvara för att mängden av spelreklam inte blir för mycket. Det är även mediabranschen som kan kontrollera att spelreklam inte visas i närheten av barnprogram eller visas direkt före eller efter reklam för snabblån.

Spelbranschen har redan haft ett första möte med mediehusens branschorganisation TU angående spelreklam. I skrivelsen framkommer det att Bos och Sper även pratat med kreditbranschen och alkoholbranschen för att få bra synpunkter, eftersom samtliga branscher omfattas av strikta måttfullhetskrav gällande marknadsföring.

Riktlinjerna blir branschpraxis

Inte alla spelbolag med svensk licens är medlem i Sper eller Bos. För tillfället är 32 stycken av licenshavarna medlem i åtminstone en av de båda branschorganisationerna. Hittills har Spelinspektionen hunnit bevilja licens för 75 företag och 62 stycken av dem har fått licens för onlinespel. Så omkring hälften är ännu inte medlem.

I skrivelsen påpekas det dock att om man ser på den svenska spelmarknadens omsättning, så representerar de två organisationernas medlemmar större delen av branschen. Därför utgår Sper och Bos ifrån att deras marknadsföringsriktlinjer kan anses vara praxis i branschen och bör följas av samtliga licenshavare.

De nya riktlinjerna börjar gälla från och med måndag den 1 april 2019. Befintliga avtal om annonsering som är innan detta datum påverkas inte av dessa riktlinjer. Sper och Bos kan utesluta de licenshavare som inte börjar följa riktlinjerna.

I april-maj planerar branschorganisationerna att hålla ett utbildningstillfälle där alla licensierade spelbolag bjuds in. Syftet med utbildningen är att öka kunskapen angående riktlinjer och reglering av spelreklamen. Skrivelsen påpekar att det är genom dialog, erfarenhetsutbyte och ökad kunskap som en verklig förändring kan ske och tackar Ardalan Shekarabi för att han har varit så engagerad i denna fråga.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier