LeoVegas online- och mobilcasino sedan börsnoteringen

2016-11-17

Personal

LeoVegas online- och mobilcasino sedan börsnoteringen
När LeoVegas börsnoterades i mars 2016 gjorde vi en jämförelse med ett annat svenskt casino vars ekonomi under 2015 hade mycket gemensamt med bolaget som tog steget in på börsen. Det var svenska Mr Green vi drog paralleller till då de visade nyckeltal som var näst intill identiska med LeoVegas. Det fanns dock en stor skillnad och det var LeoVegas värdering som ansågs vara (och fortfarande är) tre gånger så stor som Mr Greens. I runda slängar skilde det, trots näst intill identiska intäktsflöden och deponerade belopp, två miljarder kronor i marknadsvärde på de båda bolagen. Skillnaden tillskrevs tillväxtpotential och så här över ett halvår senare tänkte vi ta en titt på hur det ser ut nu, eller nio månader senare ska vi säga för siffrorna som jämfördes då var för helåret 2015 och nu har vi de tre senaste kvartalens ekonomiska rapporter från 2016 att jämföra med.

Innan vi går in på de ekonomiska likheterna ska vi klargöra att de båda spelbolagen även delar vissa andra aspekter och visioner. Mobilcasino har alltid haft stor prioritet i LeoVegas casino men under 2015 när Mr Green satte sin affärsplan ”Mr Green 2.0” i rullning var mobiler och andra handhållna enheter i klart fokus, och detta resulterade även i en stor uppgradering av plattformen och lansering av casino-appar. Båda bolagen var också under 2016 redo att rulla ut en avdelning för sport och gjorde så i tid till sommarens fotbolls EM. Rent produktmässigt stod de sig alltså också ganska väl mot varandra, kanske hade till och med Mr Green casino en liten fördel med en fräschare sajt men med ett lite mindre spelutbud på mobilfronten.


Om vi går vidare då till det ekonomiska läget för de båda bolagen inför 2016 som vi sammanfattat ovan ser vi att många av de viktiga staplarna var jämnhöga. Intäkterna för dessa två svenska casinon under 2015 skiljer sig bara i storleksordningen ett par procent (Mr Green 792 MSEK och LeoVegas 774 MSEK). Detsamma gäller när vi tar en titt på hur mycket kunderna deponerat. Där skiljer det 72 miljoner kronor men då pratar vi summor som överstiger två miljarder för de båda bolagen så även det känns som en marginell skillnad. EBIT-resultatet är lite missvisande då Mr Green under 2015 avsatte flera miljoner till en fortfarande pågående skattetvist i Österrike och avskrivning av ett misslyckat ”social-gaming” projekt. Marknadsföringskostnaderna var egentligen den enda posten där vi såg en väsentlig skillnad, något som också avspeglades i de båda bolagens tillväxttakt under 2015 där LeoVegas växte med 120% och Mr Green 20% (mätt i spelintäkter).

LeoVegas kom alltså ”jämsides” med Mr Green vad gäller deponerade belopp och spelintäkter under 2015 men kan tillväxttakten ses som en analogi för hastighet och att LeoVegas var på väg förbi, eller skulle de nå någon slags kritisk massa där en så stor tillväxttakt inte längre kan bibehållas? Så här med facit i hand nio månader senare kan vi säga att de definitivt lämnade Mr Green bakom sig men också att det kräver att man håller gasen intryckt genom fortsatta marknadsföringssatsningar. Redan i slutet av september 2016 hade LeoVegas marknadsföringskostnader överstigit vad de spenderat under hela 2015 (se nedan) medan Mr Green ser ut att ligga ungefär i linje med hur deras satsningar såg ut förra året, och även landa ungefär i samma slutliga prisklass vid årets slut. Men det verkar helt klart ha lönat sig för LeoVegas att fortsätta trycka. Som ni ser har både deponeringar och spelintäkter redan passerat förra års nivåer och Mr Green lämnats ganska långt bakom sig.

Värderingen av LeoVegas ligger i dagsläget i princip på exakt samma nivå som när de började handlas på börsen i mars 2016, ca 3.6 miljarder svenska kronor. En del av potentialen har alltså omsatts till reella intäktsökningar och om detta håller i sig är kanske den mer än tre gånger så höga värderingen i jämförelse med Mr Green (ca 1.1 miljarder SEK) helt rimlig.

Vem erbjuder då bäst casino och hur ser framtiden ut?


Hur skiljer sig de båda produkterna då egentligen? LeoVegas spelutbud i mobilen är fortfarande världsledande men Mr Green knappar sakta men säkert in och för varje nytt casino spel som släpps så blir de äldre spelen mindre relevanta och det absoluta antalet mindre värt. Mr Greens plattform känns också betydligt snabbare och det utmaningssystem för att skapa lojalitet har potential även om de ännu inte hittat helt rätt där.

Vad gäller kampanjer så står sig de båda väldigt väl och erbjuder i princip alltid något slags mervärde till kunden och samtidigt skapa omsättning i casinot. Vi föredrar i dagsläget Mr Green och det är något som såklart återspeglas där vi listar Sveriges bästa casino online. Men ingen av dessa två ligger ens topp tio, något som kanske säger en hel del om konkurrensen i branschen.

2013 lanserades LeoVegas, samma år som Mr Green tog steget in på börsen. Men Mr Green har funnit med oss sedan 2007 så LeoVegas har på tre år åstadkommit vad Mr Green gjort på nio, eller snarare tre gånger så mycket om vi ska se till det sammanlagda aktievärdet. Det är lätt att vara efterklok men det är mycket man kan ställa sig frågande till rent strategiskt vad gäller Mr Green. Varför har det dröjt ända till 2015 med en UK-licens? Varför har de genom åren inte lanserat fler varumärken eller gjort förvärv för att bredda sig? Det som gjorts de senaste åren ur dessa avseenden är förvärvet av Mybet för att komma åt den Italienska marknaden och lanseringen av Garbo för att nischa sig mot kvinnor (?). Inte mycket om man tittar till konkurrenter som Cherry och ComeOn för att nämna några i Mr Greens storleksklass, för att inte tala om Betssons och Unibets arbete på förvärvsfronten. Mr Green borde kanske också redan 2013 när LeoVegas lanserade sitt mobilcasino insett vikten av det mobila spelandet och varit med och drivit utvecklingen istället för att luta sig tillbaka och vänta till slutet av 2015 med att på allvar ta den till sig och anpassa sitt produktutbud därefter. Mr Green är ännu inte uträknade och står i dagsläget rent produktmässigt sig väl mot konkurrensen men frågan är om inte Mr Green måste gräva lite djupare i fickorna som för tillfället är ganska välfyllda och satsa hårdare marknadsföringsmässigt 2017. Men vem vet, kanske blir de till och med uppköpta på sikt.

Källor:

LeoVegas Q3 2016 rapport hittas här (pdf). Växelkursen från EUR till SEK som använts för omräkning av den är 9.37 och har räknats fram genom att ta ett genomsnitt, enligt svenska Skatteverkets principer, från den Europeiska centralbankens genomsnittskurser för perioden januari till september 2016.
 Personal
skriven av

Personal

Vår redaktion består av svenskar som brinner för casinospel och spelmarknaden i stort. Vissa av oss har jobbat i spelbranschen ett längre tag medan andra först nyligen förvandlat hobby till karriär, våra skribenter har alla en grundläggande kunskap om spelbranschen och har dessutom sina egna expertområden. Här samlar vi texter från tidigare redaktionsmedlemmar och även texter som samarbetats fram mellan skribenter.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare