Heta diskussioner om spelreklam i Almedalen

Heta diskussioner om spelreklam i Almedalen
Foto: Pexels

Almedalsveckan på Gotland är i full gång där representanter från spelbranschen är på plats för att delta i samhällsdebatten om den svenska spelmarknaden. Ett hett ämne är spelreklam som diskuterats i Breakits och Play’n GO:s trädgård där Kindreds koncern-vd Henrik Tjärnström välkomnade en tydlighet i de kommersiella reglerna. Fortsättning kring debatterna om spelreklam följer idag i bland annat ATG:s trädgård.

Spelbranschen på plats i Almedalen

Förutom politiker är det även många representanter från affärsvärlden på plats under Almedalsveckan, däribland många arrangörer från spelbranschen. Under måndagen var det flera spelaktörer som gästade Breakits och Play’n GO:s trädgård där det bland annat diskuterades omregleringen av spelmarknaden som skedde vid årsskiftet samt frågan kring spelreklam som debatterats hett under en längre tid.

Tydliga regler välkomnas

Henrik Tjärnström som är koncern-VD för spelbolaget Kindred var en av dem som deltog i Play’n GO:s trädgård och menar att det inte kommit som en överraskning att det varit mycket spelreklam efter lagändringen, med tanke på att det delades ut licenser till 87 bolag med runt 150 varumärken innan det nya systemet trätt i kraft. Han förklarar att av den anledningen är det inte särskilt märkvärdigt att spelreklamen ökar till en början, för att så småningom därefter minska igen.

Vidare kommenterar Tjärnström att det är bra att det nu kommer en tydlighet i vad som gäller angående de kommersiella reglerna som introducerades vid omregleringen. Tjärnström välkomnar att spelinspektionen sätter klara regler och ramar för spelreklam så att varje bolag kan rätta sig till efter det. Han menar att regeringen borde invänta en utvärdering av effekterna från omregleringen och därefter besluta sig för eventuella ändringar:

Det är väldigt viktigt att man inte gör för stora förändringar för snabbt, för då finns risken att man snarare skadar systemet. Vilket kan leda till negativa effekter på kanaliseringen, alltså hur mycket av allt spel som sker i det reglerade systemet.

Många diskussioner kring spelreklam

Under hela våren har diskussioner gått varma gällande reglerna kring spelreklam och i vilken omfattning som är okej, efter regeringens beslut om att reklam om spel ska tillåtas men vara måttfull. Svenska Spels VD Patrik Hofbauer tidigare i år kommenterade att måttfullhet är svårt att definiera. De har därefter blivit anmälda till Granskningsnämnden samt BOS för bland annat Triss-skrapet i TV4 Nyhetsmorgon som uppges svara olaglig marknadsföring.

För ett par veckor sedan reste spelministern till Ardalan Shekarabi till Rom för att diskutera hur de italienska myndigheterna hanterat spelreklam. Italien är nämligen ett land som infört totalförbud vilket den svenska regeringen även haft tankar på att införa i Sverige.

Almedalen diskuterar vidare kring spelreklam

Idag fortsätter Almedalens program med flera seminarier som behandlar temat spelreklam. Mellan klockan 15.30-16.30 kommer ATG hålla seminarium i deras trädgård på Strandgatan 24 under titeln: ”Nu är det sån där jäkla spelreklam igen – en diskussion om bra och dålig reklam”. Bland annat personer inom reklambranschen är på plats för att diskutera reklamens uppdrag och ansvaret den eventuellt bär.

Pernilla Hansson
skriven av

Pernilla Hansson

Som journalist och content editor på SvenskaCasino.se har Pernilla rapporterat från större delen av casinobranschen i form av både recensioner och artiklar. Publiceringarna sträcker sig från allt från nya spelsläpp, samarbeten, spelreklam och sporthändelser till diskussioner och lagändringar inom den svenska spelindustrin. Pernillas specialintressen är större idrottsevenemang samt att följa spelmarknadens debatter. Helgerna ägnas gärna till F1 och e-sport där hon själv gör bra ifrån sig i bland annat LoL, Hearthstone och WoW.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier