BOS anmäler Triss-skrapet till Konsumentombudsmannen

BOS anmäler Triss-skrapet till Konsumentombudsmannen
Foto: Pontus Lundahl / TT

TV4:s inslag i Nyhetsmorgon med Triss-skrap har nu blivit anmält till Konsumentombudsmannen (KO) av Branschföreningen för Onlinespel (BOS). I en lång anmälan framkommer anklagelser mot Svenska Spel och TV4 om brott mot Spellagen på flertalet punkter, bland annat för att Triss-skrapet inte framställs som ett annonssamarbete.

Anmälan även gjord till Granskningsnämnden

TV4 har under en längre tid ifrågasatts gällande relationen till Svenska Spel och att kanalen anses marknadsföra statligt spelande. Kritiken har riktats både mot kanalens sändning av Trisskrapet, men också mot Bingolotto, ATG och Postkodlotteriet.

Tidigare under maj månad lät BOS lämna in en anmälan till Granskningsnämnden då de ansåg att Triss-dragningen i TV4 Nyhetsmorgon inte ansågs vara förenlig med den nya svenska spellagen, samt att dragningen bryter mot rådande bestämmelser under radio- och TV-lagen (RTL).

I anmälan till Granskningsnämnden menar BOS att Triss-skrapet anses vara säljfrämjande men att det inte framgår i programmet att inslaget är en annons. Detta trots att TV4 erhåller betalning för TV-inslaget från Svenska Spel. BOS generalsekreterare, Gustaf Hoffstedt, lät då meddela att inslaget med Triss-lotter ska betraktas som en annons, men att det i enlighet med lagen RTL 8 kapitel 6 §, inte framgår att Triss-skrapet är sponsrat.

Triss-skrapet blir KO-anmält för olaglig marknadsföring

Trisskrapet i TV4 har fortsatt att löpa och innan Granskningsnämnden hunnit fatta ett beslut om anmälan, har BOS nu valt att gå vidare i sin granskning genom att lämna in en hemställan till Konsumentombudsmannen (KO). Anmälan till KO gäller mot AB Svenska Spel och TV4 AB för ”Olaglig marknadsföringsåtgärd i form av Triss-skrapet i TV4”. Triss-skrapet framställs inte i TV som en annons och anses enligt anmälan varken vara måttfull, eller tydlig i att spel endast är lagligt för personer över 18år.

BOS menar att det är tydligt att TV-inslaget är ett samarbete med marknadsföring då TV4 får ersättning från Svenska Spel för att producera inslaget med Triss-skrapning, och Svenska Spel får marknadsföring från vinstmöjligheter från Triss som framställs i TV. Kostnaden för hur mycket tv-kanalen får av regeringens Svenska Spel är enligt anmälaren inte känt, men däremot är en uträkning gjord efter vad reklamtid kostar på kanalen. Triss-skrapet beräknas motsvara ett reklamvärde på ungefär 41.5 miljoner kronor per år.

Regeringens spelbolag bryter mot spellagen

I anmälan poängterar BOS att Svenska Spel bör förbjudas att fortsätta med Triss-skrapet, då det anses vara en olämplig marknadsföring av det statliga spelbolaget Svenska Spel. Möjligheterna att vinna på en trisslott får en mycket positiv bild i tv, vilket BOS ifrågasätter som arbetar för en sund spelmarknad.

BOS generalsekreterare Gustav Hoffstedt uttalar sig i ett pressmeddelande där han välkomnar de nya lagarna, vilka han menar att regeringens egna spelbolag Svenska Spel struntar i. Gustav Hoffstedt säger:

Det är mycket angeläget att KO nu sätter ned foten och markerar att även reklaminslag med redaktionella samarbeten ska följa Spellagen och Marknadsföringslagen, samt branschens eget regelverk.

Avslutningsvis i den långa anmälan till Konsumentombudsmannen kräver BOS att KO snarast möjligt vidtar rättsliga åtgärder mot Svenska Spel och TV4.

Totalförbud om spelreklam inte omöjlig

Diskussionerna kring spelreklam har gått varma under hela våren och så sent som i början av veckan reste den svenska spelministern Ardalan Shekarabi till Rom för att diskutera spelreklam med de italienska myndigheterna. I Italien råder det totalförbud mot spelreklam och även den svenska regeringen diskuterar en skräpning av lagen om spelreklam. Civilminister Shekarabi menar att ett totalförbud i Sverige inte är omöjligt men vill se andra alternativ först.

Ett totalförbud mot spelannonser är det dock många inom spelbranschen som är kritiska mot. Chefen för Leo Vegas i Italien, Niklas Lindahl, säger att spelreklam är ett viktigt sätt för lagliga spelbolag att särskilja sig från illegala operatörer.

Pernilla Hansson
skriven av

Pernilla Hansson

Som journalist och content editor på SvenskaCasino.se har Pernilla rapporterat från större delen av casinobranschen i form av både recensioner och artiklar. Publiceringarna sträcker sig från allt från nya spelsläpp, samarbeten, spelreklam och sporthändelser till diskussioner och lagändringar inom den svenska spelindustrin. Pernillas specialintressen är större idrottsevenemang samt att följa spelmarknadens debatter. Helgerna ägnas gärna till F1 och e-sport där hon själv gör bra ifrån sig i bland annat LoL, Hearthstone och WoW.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier