Lagom till alla hjärtans dag, mer bestämt den 14 februari, annonserade en av Europas största operatörer, det svenska förvaltningsbolaget Betsson AB att de förvärvar GiGs (kort för Gaming Innovation Group) B2C-verksamhet. Den bedrivs av dotterbolaget Zecure Gaming Limited och i avtalet ingår även uppköp av fler kända varumärken, däribland Guts och Thrills.
Betsson AB är ett av Sveriges största varumärken, åtminstone inom spelindustrin. Erfarna casinospelare har förmodligen besökt eller hört om Betsson.com, ett av företagets mest lönsamma varumärken som bedriver allt från sportbetting och poker till mängder av slots och live casino-spel.
Sedan Betsson AB bildades år 1963 har koncernen vuxit till sig ordentligt. De är huvudsponsorer för SHL, Svenska Hockeyligan, och verksamheten sträcker sig långt utanför Sveriges gränser och Betsson har spelare i flertalet länder. Enligt företagets kvartalsrapport som släpptes dagen innan uppköpsbeskedet, omsatte koncernen cirka 1,3 miljarder kronor samt såg över 600 000 återkommande kunder under Q4 2019.
Företaget lutar sig dock inte tillbaka utan letar ständigt efter nya möjligheter att växa. För bara några dagar sedan annonserade Betsson att de i skrivande stund förvärvar Zecure Gaming Limited, tidigare dotterbolag för Gaming Innovation Group.
I och med detta uppköp får Betsson bland annat tillgång till ny front-end och middleware-teknologi som koncernen förväntas implementera i redan befintliga tjänster, likt dess egenutvecklade sportbok och betalningsplattform.
Avtalet innebär också att ett antal varumärken som upp till nyligen bedrivits av GiG, förvärvas av Betsson. Dessa varumärken är Kaboo, Guts, Thrill, och Rizk. Sistnämnda varumärket Rizk lanseras inom kort i både Spanien och Kroatien, vilket väntas stärka Betssons fotfäste i bägge dessa marknader.
Uppköpet ses som ett lyckosamt sådant. Den sammanlagda intäktssumman för de nyförvärvade varumärkena under år 2019 rapporteras vara cirka 800 miljoner kronor och EBIT (Earnings Before Interest and Taxes) uppges vara cirka 80 miljoner SEK. För dessa framgångsrika varumärken samt resterande B2C-verksamhet fick Betsson AB punga ut omkring 230 miljoner SEK. Uppköpet väntas slutföras i mitten av april 2020.
Partnerskapet med GiG är något som Pontus Lindwall, koncernchef och VD för Betsson AB, ser som ett viktigt initiativ i att förverkliga företagets framtidsvision. I ett officiellt pressmeddelande säger Lindwall hur Betsson vill växa allt snabbare utan att behöva kompromissa med tillväxt på längre sikt. Det bästa sättet, menar Pontus, är att växa både inbördes och via förvärv.
Avslutningsvis poängterar Lindwall hur uppköpet stärker både befintliga tjänster samt företagets situation i övrigt.
Källa: www.betssonab.com/index.php/sv/press?page=/sv/node/1181Avtalet med GiG förbättrar ytterligare Betssons tillväxtpotential för vår egenutvecklade sportbok och vår betalningsplattform på B2B-marknaden. Som en av Europas största operatörer är detta en bra språngbräda för Betsson att ytterligare stärka vår strategiska position