Under coronapandemin valde den svenska regeringen att framföra ett förslag om tillfälliga restriktioner på den svenska spelmarknaden. Anledningen till detta var för att man fick indikationer på en ökning av problemspelande, under den rådande pandemin.
För att agera proaktivt och motverka denna eventuella ökning av problemspelande, ville regeringen införa ett antal tillfälliga spelansvarsåtgärder, som specifikt riktade sig mot spelbolag och casinon med svensk licens, samt fysiska spelautomater.
I förslaget som slutligen gick igenom 2 juni 2020, fanns ett krav på insättningsgräns på 5 000 kr per vecka, person och bolag inom vissa spelformer, samt ett krav på att uppge inloggningstid, och även en begränsning av bonuserbjudanden till ett maximalt värde av 100 kr hos alla spelbolag med casinoverksamhet.
Spelinspektionen drar ett antal intressanta slutsatser från sin utvärdering av de tillfälliga spelansvarsåtgärderna. Bland annat menar de att det inte går att fastslå hur utvecklingen av spelandet hade sett ut om man inte hade infört de tillfälliga spelansvarsåtgärderna, samtidigt som man inte kan konstatera exakt vilka följder som restriktionerna haft. Det gick till exempel att konstatera att spelare fortsatte att sprida sitt spelande mellan flera olika spelbolag, både innan och under restriktionerna.
Spelinspektionen redogör även för om det fanns bäring för den tidigare farhågan, det vill säga att människor skulle dras mot mer riskfyllda spelformer som casinospel under pandemin. Två olika studier visade att viss förflyttning till andra spelformer föregick under pandemin, men dessa studier syftade till det första halvåret 2020. Då låg också stora delar av sporteventen i hela världen nere, varpå sportbetting och vadhållning inte längre var en aktuell spelform.
I sin rapport meddelar Spelinspektionen också att det redan innan pandemin, och de tillfälliga spelansvarsåtgärderna, var tydligt att spelare använde sig av flera spelbolag, snarare än att bara spela hos ett och samma bolag. Swelogs siffror visar att 14% av spelarna som spelat under det senaste året har använt minst två olika spelbolag. Enligt undersökningen ”Allmänheten om spel” var siffrorna 17% år 2021, vilket var en 5% ökning från året dessförinnan. Anledningarna som spelarna angav i studien varierade, och en direkt koppling till spelansvarsåtgärderna har varit svår för Spelinspektionen att fastslå.
Hur ser Spelinspektionen själva på dessa spelansvarsåtgärder, och finns det möjlighet att man inför liknande restriktioner i framtiden? Det är en fråga som de faktiskt har behandlat i sin utvärdering.
Spelinspektionen skriver bland annat i rapporten att man gör bedömningen att obligatoriska inloggnings-, förlust- och insättningsgränser kan vara till hjälp för vissa spelare. Däremot såg man att den relativt höga insättningsgränsen på 5 000 kr inte var särskilt heltäckande, eftersom det för många spelare var ett högre belopp än vad man hade spelat för oavsett. Det skulle i så fall betyda att just dessa åtgärder inte skyddade konsumenter som spelar för mindre belopp särskilt bra.
Samtidigt slår Spelinspektionen fast att det finns indikationer på att bonusar och erbjudanden hos spelbolag är en faktor som kan påverka personer med spelproblem att spela för mer än de man hade planerat. Därför kan just bonuserbjudanden vara en lämplig sak att begränsa för att motverka spelproblem, i händelse av en framtida kris som påverkar hela samhället.