Förra veckan meddelade Kindred Group att deras spelsida Unibet blivit Astralis officiella bettingpartner. Det handlar om ett två års kontrakt som ger Unibet rätt till exklusivt innehåll från det ledande e-sportlaget.
Esport är en miljardindustri som bara växer. Kindred Groups CCO Rhodri Darch berättar att koncernens mål med partnerskapet är att öka synligheten och få fler intresserade av esport. Rhodri menar att detta är en bra match eftersom båda partnerna värdesätter strategiskt spel och suveränt teamwork.
Astralis hör till de främsta CS:GO lagen i världen och danskarna vann nyligen utmärkelsen ”Esports Team of the Year” vid Esports Awards som hölls i november. Motiveringen löd att det danska e-sportlaget kammat hem guld från sju stycken Counter-Strike turneringar under 2018. Ett mycket framgångsrikt år för Astralis kan man lugnt säga.
I nuläget består laget av sex stycken danskar, varav fem av dem har varit med i teamet sedan 2016. Den senaste förändringen i laget var när Emil ”Magisk” Reif joinade som entry-rifler i februari 2018 från motståndarlaget OpTic, efter att Markus "Kjaerbye" Kjærbye abrupt flyttade till North, ett annat danskt CS:GO lag. Detta förvärv markerade startpunkten för Astralis framgångsfärd till toppen.
Jakob Lund Kristensen, medgrundare för organisationen RFRSH som äger Astralis, är stolt att ha Unibet som en huvudsponsor. Han säger att denna deal kommer att försäkra lagets stabilitet och tillväxt under de kommande åren. Vidare menar han att detta partnerskap bestyrker Unibets och Astralis position som viktiga aktörer på den globala e-sportmarknaden.
Genom att vara Astralis officiella bettingpartner får Unibet bland annat tillgång till globala bildrättigheter, vilket innebär att spelare kan förvänta sig att se danskarnas ansikten på bettingsidan regelbundet. Unibet kommer även att få tillgång till annat material om Astralis, CS:GO och e-sport i allmänhet.
De båda organisationerna är engagerade att skapa mer värde och förbättra upplevelsen för spelare och e-sport fans. Under de kommande månaderna kan spelare förvänta sig ett antal nya initiativ och erbjudanden.
En av planerna är för Unibet att dela med sig av sin expertis och ge speltips för att hjälpa spelare att lägga mer informerade satsningar, vilket i sin tur får dem att tycka bättre om e-sport.
Visst är Unibet och Astralis samarbete en stor nyhet, men det bör sättas i perspektiv med Unibets andra sponsoravtal. Denna sommar meddelade Kindred att Unibet kommer att vara huvudsponsor för allsvenskan och Superettan i tolv år med start 2020.
Detta banbrytande samarbete mellan Unibet och Svensk Elitfotboll är möjligt tack vare den nya svenska spelregleringen som öppnar upp Sveriges spelmarknad för privata aktörer. Tidigare var det endast statsägda Svenska Spel som kunde sponsra de svenska fotbollsligorna och många blev chockerade när Svensk Elitfotboll böt partner och lämnade ett 85 års samarbete bakom sig.
Astralis har sponsorer från en mängd olika branscher. I skrivande stund samarbetar e-sportlaget med bland annat hörlurstillverkaren Turtle Beach, herrklädbutiken Jack & Jones och fitnessdrycken Nocco. Laget har också tidigare haft Audi Danmark som sponsor. Unibet är ett bra tillägg på listan.
Varken Kindred Group eller RFRSH har gett ut exakta siffror på hur mycket sponsoravtalet är värt men vi kan tänka oss att det handlar om miljoner. Som jämförelse är Unibets deal med Allsvenskan och Superettan värd 1800 miljoner kronor. Alktiekursen för Kindred Group fick en spik fredagen den 30 november när partnerskapet med Astralis offentliggjordes. Det är trevligt att se ett nordiskt samarbete mellan det svenska spelbolaget och det danska CS:GO-laget.