Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier

Svenska Spels reklamkampanj "Världens svenskaste spelbolag"

2018-11-24

Sofia Grunditz

Svenska Spels reklamkampanj "Världens svenskaste spelbolag"

Efter årsskiftet går svensk spelmarknad in i en helt ny era i samband med att den nya spellagen träder i kraft. Marknaden kommer alltså att gå från att ha varit ett helt statligt ägt monopol till att välkomna utländska spelbolag och att de ska kunna erbjuda sina varumärken i Sverige.

Svenska Spel är positiva till den nya konkurrensen men vill också påminna kunder om att de inte kommer sluta ge tillbaka till samhället, tidigare i november lanserade de sin nya reklamkampanj "Världens svenskaste spelbolag".

Överskott går tillbaka till samhället

Varumärkeskampanjen som Svenska Spel har tagit fram i samarbete med byrån Bloomy är en serie välgjorda reklamfilmer som bland annat kommer visas på tv, digitala skärmar och online. Kampanjen understryker Svenska Spels samhällsnyttiga arbete, då de länge har varit sponsorer till idrottsförbund, och allt överskott från spelbolaget går direkt tillbaka till samhället i olika former. Man vill alltså att kunder kommer ihåg att spelbolaget gör ett ärligt arbete och tar sitt samhällsansvar, och att man kommer fortsätta med detta även efter årsskiftet när den nya lagen är på plats.

Joakim Mörnefält, kommunikations- och hållbarhetsdirektör för Svenska spel säger i pressmeddelandet från Svenska Spel angående konceptet:

Nu när vi äntligen får konkurrera på lika villkor på spelmarknaden så vill vi tydliggöra att vi skiljer oss från många andra spelbolag. Vi är hela svenska folkets spelbolag, och det innebär till exempel att hela vinsten går tillbaka till staten och gör nytta för samhället, på så sätt tar vi samhällsansvar. Alla känner kanske inte till vad vi står för. Med vår nya varumärkeskampanj så visar vi att det har betydelse vilket spelbolag man väljer

Anna Fohlin, som är marknadschef på koncernvarumärket Svenska Spel säger:

Vi har en unik position och den tar vi med oss in på den nya spelmarknaden. När de andra bolagen skriker så vill vi ha en lite mer sansad ton. Samtidigt är vi tydliga med att lyfta det vi är bra på och att vi faktiskt ser saker på ett lite annorlunda sätt. Ett exempel är att för oss är en bonus inte en spelbonus, utan en bonus som gagnar hela samhället.

De har en stark röst när det kommer till spelansvar och de jobbar hårt för att ge spelare en säker och trygg spelmiljö, som inte lockar med bonusar eller program som gynnar kunder som spelar med stora summor. Man har ett avtal med Forskningsrådet och investerar mycket pengar i forskningen om spelberoende. Svenska Spel är dessutom stränga med att välja sina samarbetspartners och kräver att dessa på det sätt de kan driver frågor om mänskliga rättigheter och jämlikhet.

"Schyst, pålitligt och äkta"

Målet med reklamkampanjen och konceptet "Världens svenskaste spelbolag" är att få så många som möjligt att känna sig inkluderade eftersom Svenska Spel är statligt ägt och därmed innefattar hela svenska folket, därav ordet "svenskaste".

Anna Fohlin säger i Svenska Spels pressmeddelande:

Svenska Spel är Sveriges äldsta spelbolag och har gjort spelandet till ett folknöje genom att erbjuda spel för alla. Med konceptet ”Världens svenskaste spelbolag” vill vi lyfta det svenska sättet att driva spelbolag på, det vill säga schyst, pålitligt och äkta – varvat med en portion humor och glimt i ögat. I konceptet vill vi också visa att vi är ett omtänksamt och inkluderande spelbolag. Alla är välkomna och vi har något för alla.

Du kan kolla in en av reklamfilmerna nedan:


Källor: Svenska Spel

Foto: Svenska Spel

Sofia Grunditz
skriven av

Sofia Grunditz

@sgrunwriter

Sofia är skribent och content editor på SvenskaCasino.se och rapporterar om händelser i den svenska spelindustrin, såväl som om globala nyheter. Nya samarbeten mellan spelutvecklare och operatörer, bettingnyheter och klimatet på den nya svenska spelmarknaden är områden som fångar hennes intresse. Sofia har en lång bakgrund som skribent och fotograf, och har dessutom koll på de senaste spelreleaserna, detta inkluderar både tv-spel och spelautomater.

Senaste Nyheter