Sper: hur kan de påverka svenska spelmarknaden 2019?

2019-02-13

Sofia Nilsson

Sper: hur kan de påverka svenska spelmarknaden 2019?
Foto: Sergey Zolkin /Unsplash

Spelbranschens Riksorganisation eller Sper är en branschförening som företräder spelbolag och andra aktörer inom den svenska spelbranschen. De arbetar för en hållbar spelbransch och har synts en del i media på senare tid bland annat i samband med debatten om spelreklam som har följt i spåren av omregleringen av spelmarknaden. Men vilka är de och vad arbetar de för på spelmarknaden? Vi tar en närmare titt.

Fokus på hållbarhet

Spers fokuserar på att arbeta för en hållbar spelbransch med högt konsumentskydd. Branschorganisationen grundades för 15 år sedan av svenska spelbolag som ATG, Svenska Spel och Folkspel.

Numera har de även medlemmar som inte kommer från det tidigare spelmonopolet däribland spelbolag som Betsson och Bethard. Gemensamt är att deras medlemmar är organisationer med svensk spellicens eller tillstånd från Spelinspektionen och att de vill arbeta gemensamt med etiska frågor runt spel.

De håller även i utmärkelsen Swedish Gambling Award som belönar ansvarstagande inom spelbranschen och arbetar för att öka förtroendet för branschen.

Riktlinjer för etisk reklam

Arbetet för hållbarhet betyder bland annat att Sper förespråkar självreglering för spelbolagen. De har dragit upp etiska riktlinjer för spelansvar och marknadsföring som deras medlemmar väntas följa.

Enligt Spers riktlinjer ska marknadsföring av spel bland annat "ske i en anda av spelansvar", inte vara vilseledande, vara måttfull och "inte utformas så att den upplevs som påträngande."

De påpekar själva att många av dessa riktlinjer numera syns i den nya spellagen som trädde i kraft vid årsskiftet men att de kan fungera som komplement till lagstiftningen.

Efterfrågar "ramar för marknadsföringen"

Spelreklam har debatterats hårt sedan årsskiftet delvis därför att den nya lagstiftningen har öppnat nya möjligheter för reklam och det är ännu inte klart hur kravet på måttfullhet som ingår i den nya lagen ska tolkas i praktiken.

På torsdag den 14 februari ska civilminister Ardalan Shekarabi (S) träffa licensierade spelbolag för att diskutera spelreklamen. Alla 69 spelbolag som har fått svensk spellicens utfärdad är kallade till mötet. Sper har gett sig in i debatten och berättar vad de anser krävs för balanserad marknadsföring. I en debattartikel publicerad i Dagens Industri den 6 februari skriver föreningens vd Jenny Nilzon:

Enligt den nya spellagen ska marknadsföringen vara ”måttfull”. Det kan emellertid tolkas på olika sätt. Problemet är att det inte har förtydligats hur det bör tolkas. I brist på tydliga riktlinjer tvingas licensierade spelbolag att tolka det efter eget huvud. Denna otydlighet är mycket olycklig. Tydligt är dock att det är innehållet som ska vara måttfullt, om volym finns ingen lagtext, vilket är helt naturligt.

Nilzon förespråkar klarare riktlinjer från myndigheterna som har tillsyn över den svenska spelmarknaden:

Se till att tillsynsmyndigheterna Spelinspektionen och Konsumentverket ger ramar för marknadsföringen; berätta var gränsen går, så att licensierade spelbolag kan följa reglerna.

Vilka är medlemmar i Sper?

Sper har två typer av medlemskap. De har dels operatörsmedlemskap för aktörer som har svenskt tillstånd för spel om pengar, till exempel spelbolag med svensk spellicens. Utöver det har de även leverantörsmedlemsskap som omfattar till exempel spelutvecklare och betalleverantörer.

Organisationens två nyaste medlemmar är spelbolaget Betsson och TR Media som valdes in i februari. TR Media är ägt av Svensk Travsport och driver bland annat tidningen Travronden. Enligt The Gambler Magazine når TR Media ut till runt 300 000 personer i veckan - en imponerande räckvidd.

Sper operatörsmedlemmar:

  • ATG
  • Bethard
  • Betsson
  • Folkspel
  • Idrottens Spel
  • Kombispel
  • Miljonlotteriet
  • Paf
  • Sportlotteriet
  • Svebico
  • Svenska Postkodlotteriet
  • Svenska Spel

Sper leverantörsmedlemmar:

  • BraOdds
  • IGT
  • Paf
  • Raketech
  • SG Digital
  • TR Media
  • Zimpler

Källa: Sper.se

Sofia Nilsson
skriven av

Sofia Nilsson

@snilssonwriter

Som skribent på SvenskaCasino.se har Sofia rapporterat om det mesta inom den svenska casino-industrin, från de senaste nyheterna om den nya spellagen till nya bolagssamarbeten, de senaste spelautomaterna och odds på Melodifestivalen, Oscarsgalan och Riksdagsvalet. Sofias speciella intresseområden inkluderar omregleringen av den svenska spelmarknaden och den nya spellagen, spelreklam, svenska spelutvecklare och politisk vadslagning. När hon inte skriver om spelvärlden gillar hon att koppla av med Netflix, pizza och sporadiska yoga-pass.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier