Det amerikanska fotbollslaget Philadelphia Eagles har ingått i ett nytt partnerskap med Kindred Group och varumärket Unibet. Detta är lagets första partnerskap med casinobranschen och avtalet väntas sträcka sig minst ett par år framöver.
Philadelphia Eagles är en av National Football Leagues mest rutinerade lag. Topplaget bildades år 1933 och har sedan dess ett par mästerskapstitlar i bältet. Den senaste kom via förra årets Superbowlfinal mot New England Patriots, som laget vann med 41-33.
Eagles har hamnat i rampljuset återigen. Denna gång handlar det om ett nytt avtal med svenska giganten Unibet. För bettingtjänsten, vilket för övrigt ägs av Kindred Group, innebär partnerskapet bland annat att Unibets varumärke kommer synas runt om Lincoln Financial Field, lagets hemmastadium, samt en del marknadsföring på Eagles billboard kallad Eagles Nest Tower.
Tekniskt sett ingår ingen marknadsföring för företagets bettingtjänster i avtalet. Målet med partnerskapet är främst exponering vilket Unibet får under lagets matcher, på Philadelphia Eagles sociala medier och direkt via hemsidan PhiladelphiaEagles.com.
Arnas Janickas, head of U.S. marketing hos Unibet, menar att samarbetet parterna emellan är ett ypperligt tillfälle att växa i USA. För Unibet, men kanske främst dess moderbolag Kindred Group, har målet sedan länge varit att öka sin närvaro på den amerikanska marknaden. Janickas fortsätter och lovordar även Philadelphia Eagles förhållningssätt till ny teknologi:
Källa: http://media.philadelphiaeagles.com/media/163004/eagles-unibet-press-release.pdfEagles överlägsna engagemang från fansen samt lagets innovation inom den digitala sfären var bara några av de bakomliggande drivkrafterna som möjliggjorde partnerskapet.
Philadelphia Eagles senior vice president of revenue and strategy Catherine Carlson, instämmer och likt Janickas ser hon väldigt positivt på samarbetet. Carlson trycker på Unibets långa erfarenhet samt hur bettingtjänsten sedan länge har varit en av de största aktörerna inom området. Detta i samband med Unibets fokus på innovation, kundupplevelse och ansvarsfullt spelande, tror Catherine kommer leda till ett lyckat samarbete.
Det nya samarbetet med Philadelphia Eagles är ett av många under det senaste året för Kindred Group. I januari skrev man ett avtal med det välkända racinot Mohegan Sun Pocono, och under september månad såg man ett nytt avtal med hockeylaget New Jersey Devils.
Avtalet med det kända racinot innebär att Mohegan Sun Pocono bedriver all typ av vadslagning online via Kambis egenutvecklade sportbok, vilket då bedrivs under varumärket Unibet.
Partnerskapet med New Jersey Devils påminner om samarbetet med Philadelphia Eagles där exponering är det huvudsakliga målet. Martin Pierre Brodeur, före detta ishockeymålvakt, är dessutom ambassadör för bettingföretaget.