Gustaf Hagman: Leo Vegas tar marknadsandelar i Sverige

2019-08-15

Erika Lund

Gustaf Hagman: Leo Vegas tar marknadsandelar i Sverige
Foto: Leo Vegas Group

Igår presenterade Leo Vegas Group sin kvartalsrapport för 1 april - 30 juni 2019. Koncernen hade ett starkt kvartal i Sverige och ser positivt på framtiden. Storbritannien bjöd dock på en utmaning och företaget fortsätter expandera till nya marknader för att få en bättre geografisk intäktsmix.

Fortsatt framgång i Sverige

Gustaf Hagman, VD och koncernchef för Leo Vegas Group, berättar att de är nöjda med utvecklingen de haft i Sverige: våra intäkter har utvecklats positivt månad för månad under kvartalet. Han är av uppfattningen att spelbolaget fortsätter ta marknadsandelar på den nyreglerade svenska spelmarknaden och säger att Leo Vegas idag är det enskilt största casinovarumärket i Sverige.

Leo Vegas Casino har hunnit bygga ett starkt varumärke i Sverige sedan startskottet i 2012. Gustaf Hagman menar att Leo Vegas är ett omtyckt varumärke bland svenskar och att det skapar lojalitet. Han poängterar att företaget också arbetar med att hela tiden förbättra sin produkt.

Under det andra kvartalet introducerade Leo Vegas multiplay-funktionalitet, som gör det möjligt för mobilanvändare att spela två spel samtidigt på samma skärm. Utöver denna innovation förbättrade casinot även sin sökfunktionalitet. Dessutom såg Q2 lansering av flertalet Leo Vegas exklusiva casinospel.

Koncernens nya spelsajter GoGoCasino och Pixel.bet har också blivit väl bemötta av svenska spelare enligt Gustaf Hagman. GoGoCasino lanserades på våren och fokuserar på snabbhet medan Pixel.bet satsar på esport betting.

Gustaf Hagman tror att den positiva trenden i Sverige kommer att hålla sig andra halvan av året (egen översättning):

Det ser bra ut. Det känns bra. Det är bra momentum.

Storbritannien största utmaningen

Till skillnad från de spelbolag som kvartalsrapporterade i juli, påverkades Leo Vegas Groups kvartalsresultat inte märkvärt av fjolårets fotbolls-VM. Leo Vegas fokus ligger på casinospel och endast 9% av kvartalets bruttospelintäkter (GGR) kom från sportbetting. Intäkterna för det andra kvartalet ökade organiskt med 8 procent och landade på 94,4 miljoner euro (ca 893 MSEK).

Norden och Storbritannien är de största marknaderna för Leo Vegas Group. Gustaf Hagman berättar att det är den brittiska spelmarknaden som är koncernens största utmaning för tillfället. Den första april i år höjde Storbritannien spelskatten för onlinecasino från 15 procent till 21 procent, vilket gav en direkt effekt på siffrorna för Q2 2019.

Bortser man från Storbritannien växte Leo Vegas med 26% under det andra kvartalet. Gustaf Hagman kommenterar att långsiktigt sett så anser koncernen att Storbritannien är en fantastisk spelmarknad med tillväxtpotential, trots att den är ganska instabil i dagsläget.

Går in på nya marknader men skippar Schweiz

Leo Vegas Group fortsätter sin strategi att expandera till olika geografiska marknader för att på så vis påverkas mindre av förändringar i en specifik marknad. I juli beviljades företaget spellicens från Spanien och företaget har även gjort lanseringar i de latinamerikanska marknaderna Chile, Peru och Brasilien.

Spanien är den sjunde lokalt reglerade marknaden som Leo Vegas valt att expandera till. Företaget menar att de gynnas av all erfarenhet de har från reglerade marknader. Det tog endast två veckor från det att Leo Vegas fick licens till att det spanska nätcasinot gick live.

Leo Vegas väljer dock att inte gå in på den nyligen omreglerade spelmarknaden i Schweiz och Leo Vegas kommer därför inte längre att acceptera schweiziska spelare. Schweiz använder sig av en modell där spelbolag måste ingå partnerskap med fysiska casinon i landet för att få kunna erbjuda nätcasino. Gustaf Hagman kommenterar beslutet med att säga att det helt enkelt finns andra marknader som är bättre för företaget att satsa på just nu.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier