Efter ett år med den nya spellagen är socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) nöjd över att den svenska staten har fått kontroll över spelmarknaden. Spelreklamen har minskat, kanaliseringen har ökat och införandet av Spelpaus har gett lyckade resultat, menar han. Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för BOS, är dock kritisk till uttalandet och säger att kanaliseringen inte bara understiger regeringens mål, utan dessutom fortsätter att sjunka.
Fram till den 31 december 2018 lydde den svenska spelmarknaden under ett statligt spelmonopol. Från och med 1 januari 2019 gäller ett nytt antal lagar i ett reglerat spelsystem, där alla casinon och spelbolag som vill vända sig till svenska spelare måste ha en spellicens. Sveriges socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, som också är ansvarig över spelpolitiken, utvärderar nu året som gått.
I ett inlägg på Twitter sammanfattar Ardalan spelreformen som en nödvändig åtgärd för att återta kontrollen om den tidigare svenska spelmarknaden, något han beskriver som ”vilda västern”.
Förhoppningen från den svenska staten är att omregleringen ska ge en hållbar spelmarknad där de svenska spelarna skyddas och samtidigt ska spelskatterna från svenska spelare stanna i Sverige. För att detta ska kunna ske är det viktigt att endast casinon med svensk licens får verka mot svenska spelare. Målet är satt att kanaliseringsgraden ska vara 90 procent inom 2 år.
I en intervju med TT uttrycker Ardalan Shekarabi att kanaliseringen är en ”framgångssaga”. Uttalandet fick snabbt gehör, bland annat av generalsekreteraren för BOS (Branschföreningen för Onlinespel), Gustaf Hoffstedt, som motsätter sig ministerns åsikt.
Gustaf besvarar Ardalans uttalande i ministerns twitterinlägg, där Gustaf kritiserar påståendet om kanaliseringsgraden och proklamerar motsatsen. På Twitter skriver Gustaf att kanaliseringen understiger regeringens mål och fortsätter att minska:
TT: Hur tycker du att det har gått med att hålla borta aktörer som saknar licens?
— Gustaf Hoffstedt (@GustafHoffstedt) January 2, 2020
– Det är också en framgångssaga. Det är mycket hög kanalisering.
Verkligheten: kanaliseringen understiger regeringens mål och fortsätter att minska.
Kanaliseringens faktiska utsträckning har under hösten diskuterats efter att Spelinspektionen i augusti uppgav graden av kanalisering till 91%. När Spelinspektionen efter tredje kvartalet gick ut med nya siffror, pekade dessa på att endast 85-87 procent av allt spelande sker på casinon med svensk licens.
Även uppgiften om att kanaliseringen skulle vara 85-87% har fått kritik. Bland annat menade BOS och Hans Uhrus, kommunikationsansvarig på Leo Vegas, att Spelinspektionens uppgifter om kanaliseringsgraden är felaktiga och missvisande, då enbart trav har en kanaliseringsgrad på 99%, vilket innebär att nätcasino och vadhållning därför understiger 85%.
Patrik Hofbauer, VD på Svenska Spel, är även han positiv över hur första året för den nya svenska spelmarknaden har fungerat. Trots en negativ tillväxt i branschen under 2019, tror Patrik på en enad bransch för en lyckad omvändning, till positivt rykte och en hållbar marknad.
Förutom en samstämmig spelmarknad menar Patrik att staten också måste agera. De som inte följer lagen måste stängas ute och om kanaliseringsgraden sjunker uppmanar han staten att agera kraftfullt för att inte syftet med spellicenserna ska fallera.
En av 2019 absolut hetaste diskussioner inom spelbranschen gällde spelreklamens icke vara eller vara, och i så fall i vilken utsträckning och utformning. I den nya spellagen specificerades att spelreklam är tillåtet, men att måttfullhet ska iakttas.
I intervjun med TT säger Ardalan att spelreklamen både har minskat rejält och fått ett ändrat budskap. Trots detta menar Ardalan att lagen måste skärpas ytterligare för att få bort farliga spelformer. Ardalan avslöjar nu att fokuset för 2020 blir att begränsa spelreklamen ytterligare.
Källor: Fanny Hällegårdh / TT
https://om.svenskaspel.se/inspel/2019-ett-larorikt-ar-for-hela-spelbranschen