Svenska nätcasinons många ansikten

2015-06-15

Personal

Svenska nätcasinons många ansikten
Att nischa sig och specialisera sig på ett relativt snävt område har länge varit ett framgångsrecept inom den moderna kapitalismen. Det har sina fördelar då man kan hålla fokus och raffinera sin produkt, samtidigt som det har sina nackdelar; din produkt delar kanske vissa tillverkningsstekniker med en liknande vara inom ett annat marknadssegment. En liten modifiering skulle kunna öka din försäljning utan större investeringar. Casinobranschen verkar ha hittat den ultimata lösningen på detta dilemma genom att leverera en liknande produkt under olika namn till olika målgrupper. De kan fortsätta specialisera sig mot det de gör bäst - att leverera spelupplevelser utan att begränsa sig och gå miste om spelargrupper som kanske inte tilltalas av deras ursprungsprodukt. Det innebär även att vi som spelar kan hitta ett nätcasino som passar oss som handen i handsken, även om vi är väldigt specifika med vad vi söker och kanske inte en jättestor målgrupp sett ur ett större perspektiv. Vi behöver heller inte känna att vi tar en ytterligare risk genom att välja ett lite mindre känt casino då dessa ofta har ett stort och seriöst bolag i ryggen. En win-win för såväl spelare som casinon med andra ord. Är du nyfiken på vilka casinon som är besläktade med varandra är du hjärtligt välkommen att läsa vidare.

Det finns flera goda exempel på spelexperter som väljer att driva flera nätcasinon men med olika målgrupper i fokus. Vi kan börja med att ta till exempel SverigeKronan casino som har lite mer än ett år på nacken men ändå är relativt välkänt. Gänget bakom det varumärket började för en massa år sedan med ett internationellt varumärke under namnet CardBet. Nu har de visserligen bytt namn till BetHard för att namnet inte ska antyda att de bara fokuserar på kortspel. När de senare ville expandera och attrahera finska spelare valde man att istället för att lägga massa marknadsföringspengar mot Bethard med finska som språkinställning satsade man helt enkelt på att lansera ett helt nytt casino: SuomiVegas. Efter framgångar med dessa båda sidor lanserades SverigeKronan och nu senast i år även SverigeCasino. Istället för att försöka dra till sig spelare till Bethard som är översatt till alla nordiska språk och engelska valde de alltså att förgrena sig mot mer specifika målgrupper. Alla sidor är uppbyggda på liknande sätt men den grafiska profilen skiljer sig något och inte minst bonusar och andra kampanjer är annorlunda. Som gänget bakom de olika casinosajterna nämnde i vår intervju har SverigeCasino trygghet och spelansvar som ledord. BetHard har precis som namnet antyder en lite tuffare attityd, för att inte tala om ett mer internationellt fokus. Vad gäller SverigeKronan så är även där trygghet något som premieras men mer genom att det ska kännas lokalt och svenskt.



I fallet med SverigeKronan och co är det alltså frågan om att man helt enkelt kan fokusera sig mot olika målgrupper med hjälp av olika varumärken. Om det är så för andra spelbolag låter vi vara osagt - det kan även vara så att de framgångsrika bolagen köper upp andra lyckade koncept. Detta för att det helt enkelt är simplare än att försöka attrahera samma målgrupp till din redan etablerade produkt. Motiven bakom strategin med flera varumärken kanske skiljer sig mellan bolagen men en sak är säker och det är att trots att det startas flera nya casinon på nätet varje år så ägs och drivs flera casinosajter av bolag med stor erfarenhet av branschen. Betsson, ett av Sveriges största spelbolag har närmare ett tjugotal olika varumärken under sig, många med specifikt nationellt fokus som till exempel KroonCasino mot Holland och Casino.dk mot Danmark. För att nämna några som är mer välkända i Sverige har du bland annat NordicBet, Betsafe, SverigeAutomaten och SvenskaLotter. Alla med sin egen tappning av spelunderhållning på nätet.

Att dra slutsatsen att det här är något utav en trend i spelbranschen baserat på två bolag är kanske lite förhastat så låt oss ge några exempel till. Näst i raden kan vi väl ta Mr Green casino. Från att länge fokuserat fullt ut på just det varumärket köpte de för ett tag sedan en casinosajt som riktar sig relativt uttalat mot kvinnor. Eller som Garbo, som casinot heter, själva säger: "Play in style". Även om Mr Green aldrig känts särskilt grabbigt, mer än till namnet, så känns systersidan som ett väl matchat komplement. Hur det går för Garbo är vi lite osäkra på, de kommer redovisas i mer detalj i Mr Greens nästa delårsrapport som dyker upp om någon månad.

Låt oss fortsätta med ett av våra absoluta favoritcasinon för i år SveaCasino. De ägs till 51% av Cherrygruppen som står bakom det riktigt trevliga CherryCasino. Men precis som ovannämnda konkurrenter har även de många andra varumärken under sitt företagsparaply. För ett skandinaviskt fokus har de NordicSlots och mot Norge driver de siten SpilleAutomater. Värt att nämna är att Cherry inte bara specialiserar sig med olika varumärken. De äger även spelstudion Yggdrasil som du hittar representerade på flera svenska nätcasinon. Den satsningen påminner om Betsson var ur NetEnt en gång startades för att sedan få stå på egna ben kring 2007. NetEnt är en riktig succéhistoria så det ska bli intressant att se hur det går för Yggdrasil i framtiden.



Vi kan väl helt enkelt fortsätta genom att ta en titt i vår lista över Sveriges bästa nätcasinon och ta ett casino där. Vi har redan betat av plats ett till tre så varför inte ge oss på fjärdeplatsen. Där hittar vi Vinnarum casino som har två andra sidor nischade mot ett närbesläktat område, nämligen bingo online. Bertil och Mamamiabingoheter dessa och erbjuder även spelautomater och casinospel men bingo är huvudfokus. Sen har vi två fullgoda spelsajter till som går steget längre och erbjuder både odds och poker vid sidan av casino på nätet. Den lite mindre kända av dessa är Whitebet som inte är jättekänd i Sverige. Redbet däremot är det inte helt otroligt att du hört talas om. Båda har en klart internationellt målgrupp med sina engelskklingande namn och med fokus på sport är de väl - om vi får vara lite fördomsfulla igen - mer fokuserade på män som målgrupp.

Som du märker är exemplen många och vi skulle kunna hålla på ett bra tag till. Frågan är hur länge den här utvecklingen kan hålla i sig. Förmodligen innebär det såklart en liten extra kostnad att driva flera olika sidor snarare än att samla alla sina kunder inom en och samma sida. Men som det verkar i dagsläget fungerar det väl att hålla isär kunderna, annars hade man väl försökt sig på någon slags sammanslagning eller helt enkelt nedläggning om sidoprojekten inte bar sig rent ekonomiskt.

Kanske är det inneboende i upplevelseindustrin att just rama in sin produkt lite annorlunda för att tilltala olika målgrupper. Vissa föredrar ett biobesök framför vardagrumssoffan, samtidigt som vissa är precis lika nöjda när de ser samma film på sin laptop vid köksbordet. Innehållet är detsamma, men upplevelserna skiljer sig avsevärt. Kanske är det just detta som gör att du fortfarande kan starta ett nytt casino 2015 och lyckas, trots att utbudet redan känns på gränsen till mättat.

Nästa steg i utvecklingen spår vi är ett helt anpassningsbart casino. Du väljer vilken bakgrund du vill spela mot, hur spelet ramas in, vilken information som visas på sidorna. Vilka knappar vill du ha tillgång till, och framför allt vad för slags bonusar och erbjudanden du vill ha. Vi har redan sett exempel på flexibla skräddarsydda bonusar som hos SveaCasino. Eller som hos SverigeCasino där du fritt kan välja i vilka spel du vill spendera dina free spins genom ett saldo som inte är knutet till något specifikt spel. Det blir intressant att se vilket casino som blir först med att erbjuda en helt individuellt anpassningsbar casinoupplevelse som ändå är enkel och attraktiv.
 Personal
skriven av

Personal

Vår redaktion består av svenskar som brinner för casinospel och spelmarknaden i stort. Vissa av oss har jobbat i spelbranschen ett längre tag medan andra först nyligen förvandlat hobby till karriär, våra skribenter har alla en grundläggande kunskap om spelbranschen och har dessutom sina egna expertområden. Här samlar vi texter från tidigare redaktionsmedlemmar och även texter som samarbetats fram mellan skribenter.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare