Växande spelreklam i Danmark spås minska inom snar framtid

2019-10-18

Pernilla Hansson

Växande spelreklam i Danmark spås minska inom snar framtid
Foto: Shutterstock / TT

Danskarna har på senare år allt oftare fått ta del av spelreklam. På sju år har reklam om onlinespel mer än tredubblats, men istället för att införa ett totalförbud uppmanar branschorganisationen DOGA till en mindre aggressiv reklam. Efter en introducerad uppförandekod förväntas reklamen minska inom kommande fem år, något som också berör alla svenska bolag som på senare tid lanserat onlinespel på andra sidan sundet.

Svenska bolag attraheras av danska marknaden

Allt fler svenska spelbolag har på senare tid ställt in siktet på andra sidan Öresund och den danska spelmarknaden. Vi har tidigare bland annat rapporterat om ComeOn! som i juli fick sin danska spellicens beviljad. Förra veckan kom meddelandet att Videoslots lanserats i Danmark. För att konkurrera på spelmarknaden väljer många aktörer att annonsera, något som det i Sverige blivit åtstramade regler på efter lagändringen vid årsskiftet 2018/2019.

Enligt den nya spellagen i Sverige är reklam på spel tillåtet, men under måttliga former. Under året har bland annat mediekoncernen Schibsted sett resultat på lagens begränsningar i marknadsföringen, där koncernens rapporter i somras visade på tappade intäkter med 15% jämfört med föregående år.

Växande diskussioner om spelreklam i Danmark

Nu växer även diskussionerna gällande spelreklam i Danmark, där reklamerna de senaste åren mer än tredubblats. Enligt en undersökning från Kantar Gallup som DR tagit del av visar statistiken på i genomsnitt 305 reklaminslag om dagen under 2014, vilket kan jämföras med 1197 inslag i genomsnitt 2019.

Tidigare i år debatterade Danske Spil, vilket är Svenska Spels motsvarighet i Danmark, ett stopp för spelreklam under tv-sända sportsmatcher och somliga önskar införa ett totalförbud, något som spelindustrin menar skulle ge konsekvenser bland annat för de sportintresserade tv-tittarna.

Morten Rønde, direktör för branchorganisationen DOGA (Danish Online Gambling Association) säger nu till DR att eftersom branschen lever på marknadsföring ser han inte ett reklamförbud som en lösning. Han menar att bolagen är med och betalar för exempelvis dyra fotbollsmatcher genom sina reklaminslag, något som tv-tittarna annars skulle fått betala för om marknadsföringen inte tilläts.

Ramar för den danska marknadsföringen

DOGA som kan jämföras med svenska BOS, lade i våras fram en uppförandekod för branschen som begränsar mängden marknadsföring på onlinespel. Bland annat ingår ett ramverk för marknadsföringen och som kan ses som ett hjälpverktyg samt ett riktmärke på minimikrav gällande reklamen, vilka är striktare än den danska lagen.

Morten förklarar att tack vare spelbranschens uppförandekod som introducerades först i juli, kommer vi förmodligen att se en minskning på reklam inom de närmsta fem åren. Morten säger att istället för att förbjuda reklam helt arbetar de på att göra annonseringarna mindre aggressiva genom exempelvis att lägga till en text i reklamen rörande spelansvar.

Svensk spelreklam under utredning

I Sverige har flera spelbolag agerat och valt att antingen dra ner på mängden marknadsföring eller också helt avstå från den. I början av sommaren kunde vi se PlayOJO upphöra med tv-reklam mellan kl. 16-21 på kvällen, statliga Svenska Spel har stoppat reklam helt som berör deras casino och flera mediesajter arbetar på en övergång där intäkterna istället övergår till stor del till betaltjänster.

Civilminister Ardalan Shekarabi har tillsatt en utredning för att tydliggöra lagen och hur spelreklamen i Sverige ska se ut. Utredningen beräknas vara klar i oktober 2020.

Pernilla Hansson
skriven av

Pernilla Hansson

Som redaktör på SvenskaCasino.se har Pernilla rapporterat från större delen av casinobranschen i form av bland annat recensioner och artiklar. Publiceringarna sträcker sig från allt från lagändringar inom den svenska spelindustrin, nya spelsläpp, spelreklam till aktuella sporthändelser. Pernillas specialintressen är större idrottsevenemang samt att följa spelmarknadens förlopp där hon har stenkoll på de senaste politika speldebatterna.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare