Granskningsnämnden bedömde nyligen att inslag av Keno och Lotto är att betraktas som reklam. Programmen uppfyller inte kravet på reklammärkning och bryter således mot marknadsföringslagen. Den kända svenska TV-kanalen har även gjort sig skyldiga till att bryta mot Spellagen (15 kap. 3§) då man i inslagen utelämnat information om såväl åldersgräns som kontaktuppgifter till Stödlinjen. Detta är något som syns hos t.ex alla spelbolag licensierade av Spelinspektionen.
Redan 2019 anmälde Branschföreningen för onlinespel (BOS) TV4 till Konsumentombudsmannen gällande inslagen av Triss, Keno och Lotto. Efter protester från TV-kanalen och Svenska Spel som åberopade yttrandefrihetslagen gjorde Granskningsnämnden sin första prövning. Av denna framkom att det varken handlade om reklam eller annonsering och att det saknades produktplacering som annars är vanligt i reklaminslag.
Efter en lång rättsprocess har nu ärendet gått till Högsta domstolen där det omprövats. Nu anses TV-kanalen ha brutit mot lagen då det framkommit att statens spelbolag dels stått för produktionernas kostnader, dels gett ytterligare ersättning till TV4. I enlighet med Radio- och TV-lagen betraktar därför Granskningsnämnden nu inslagen som reklam.
Enligt Marknadsföringslagen måste all reklam tydligt signalera att det handlar om just marknadsföring. Detta så att tittare enkelt kan skilja på vad som är reklam och vad som är vanligt innehåll. Det här uppnås vanligtvis genom så kallad annonssignatur eller reklammärkning som alltså utelämnats av TV4 när det gäller Keno och Lotto-inslagen.
TV-kanalen har gjort sig skyldig till en överträdelse av bestämmelsen om reklammärkning (Radio- och TV-lagen) och ärendet har nu överlämnats till förvaltningsrätten. Granskningsnämnden har ansökt om att TV4 ska få betala en avgift för att ha brutit mot lagen. Därtill kommer TV4 i framtiden behöva märka sin spelreklam med annonssignatur.