Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier

Trustly utser Louise Nylén till ny marknadschef

2019-08-21

Sofia Grunditz

Trustly utser Louise Nylén till ny marknadschef
Foto: Shutterstock / TT

Den 20 augusti utsåg det svenska företaget för direktbanksbetalningar, Trustly, Louise Nylén till ny marknadsdirektör (Chief Marketing Officer (CMO)). Det här är en ny tjänst för Nylén som kommer direkt från Leovegas Mobile Gaming Group, där hon sedan juli 2018 har innehaft en tjänst som vice vd.

Erfarenhet från olika viktiga sektorer

Trustly är det svenska fintech-företaget som möjliggjort snabba betalningar inom e-handel, onlinespel och finansiella tjänster, och förutom att man är en av de största betalningslösningarna i Sverige, är man även en välkänd aktör i Europa. I januari 2019 köpte man även upp konkurrenten Entercash.

En av anledningarna till att Trustly utsåg just Louisé Nylén till marknadschef är att hon har lång erfarenhet och expertis från olika sektorer, då hon började sin bana hos företaget Bain & Company, och förutom rollen som hon hade hos Leovegas Mobile Gaming Group är hon dessutom styrelseledamot i Nelly.com, som är en av de ledande modeaktörerna på nätet. Nelly.com är dessutom en del av NasdaqOMX-listade Qliro Group.

Trustlys vd Oscar Berglund, säger i pressmeddelandet från Trustly att man är mycket glad över att hälsa Louise Nylén välkommen till företaget, och att hennes erfarenhet av marknadsföring och av att driva tillväxt på diverse marknader gör henne till ett värdefullt tillskott i teamet hos Trustly.

Louise Nylén uttalar sig också i pressmeddelandet och säger att hon ser fram emot att ta tillvara på de möjligheter som finns för Trustly, och att bidra med sin erfarenhet av marknadsföring och e-handel. Hon trycker också på att branschen för betalningslösningar går igenom en häftig period med stora förändringar just nu och att Trustly är ett av de företag som har en mycket intressant framtid. Nylén säger dessutom:

Trustly har en unik produkt, en högkvalitativ tjänst och ett unikt försprång på marknaden – viktiga framgångsfaktorer som gjorde det väldigt intressant för mig att vara med och bygga ett starkt varumärke som attraherar både företag och konsumenter.

Rollen som marknadsdirektör hos Trustly kommer att innebära ett helhetsansvar för Louise Nylén, där hon kommer att rapportera till vd Oscar Berglund. Hon kommer även att ingå i Trustlys ledningsgrupp som har i uppgift att driva företagets tillväxt framåt och uppåt.

Ett snabbväxande och inspirerande företag

Trustly är ett så kallat finansteknologiskt företag, alltså ett företag som förenar it-teknik och mjukvarulösningar med finansvärldens behov. För närvarande finns Trustly tillgängligt på 29 olika marknader runt om i Europa, och man har alltså expanderat sedan starten 2008. Faktum är att man redan under 2011 hade en omsättning på 17 miljoner kronor och en tillväxt på 903 procent över tre års tid - något som också uppmärksammades av Deloitte Sweden Technology Fast 50, där man kom på andraplats i kategorin "Rising Star".

Under 2009 tog två investerare plats i styrelsen på Trustly och utveckling av en teknisk plattform inleddes, året efter öppnade man sitt första kontor utanför Sveriges gränser på Malta och samma år uppnådde man 1 miljon förmedlade transaktioner genom sin produkt.

Under 2013 och 2014 inleds flera strategiska partnerskap med välkända aktörer, som till exempel Paypal, Groupon och annonseringssajten Blocket. I mars 2018 förvärvas ungefär 70 procent av Trustlys aktier av riskkapitalbolaget Nordic Capital Fund IX, med syfte att bolaget ska stödja arbetet med att etablera fintechföretaget som den ledande leverantören av den här typen av direktbanksbetalningar. Trustly värderas i mars 2018 till 7 miljarder svenska kronor.

Trustly utsågs dessutom 2017, 2018 och 2019 till en av Europas snabbast växande företag på Financial Times lista "FT1000", och till en av Europas mest inspirerande och snabbväxande företag på London Stock Exhange 2017.

Sofia Grunditz
skriven av

Sofia Grunditz

@sgrunwriter

Sofia är skribent och content editor på SvenskaCasino.se och rapporterar om händelser i den svenska spelindustrin, såväl som om globala nyheter. Nya samarbeten mellan spelutvecklare och operatörer, bettingnyheter och klimatet på den nya svenska spelmarknaden är områden som fångar hennes intresse. Sofia har en lång bakgrund som skribent och fotograf, och har dessutom koll på de senaste spelreleaserna, detta inkluderar både tv-spel och spelautomater.

Senaste Nyheter