På onsdagen avslöjade Sper finalisterna för Swedish Gambling Award, en ny utmärkelse som är till för att uppmärksamma spelbolag samt andra företag och personer som aktivt främjar spelbranschen. Totalt är det femton nominerade i tre olika kategorier: hållbarhet, kundnöjdhet och ledarskap.
I november 2018 berättade Sper (Spelbranschens riksorganisation) att de tagit fram Swedish Gambling Award för att lyfta fram nytänkande företag och individer som arbetat för att förbättra den svenska spelmarknaden när det gäller ansvarstagande och hållbar utveckling.
Swedish Gambling Award består av tre priskategorier:
Utmärkelsen kundnöjdhet är ämnad till de företag som skapat nöjda och lojala kunder med sitt nytänkandeagerande. Hållbarhetspriset går till den organisation som jobbat bäst med att öka konsumentskyddet eller förbättra samhället. Priset för ledarskap går till den person eller organisation som varit spelbranschens främsta förändringsledare på ett ansvarsfullt sätt.
Sper berättar på sin sida att tanken bakom Swedish Gambling Award att spelbranschen står för en rad utmaningar och det finns saker som kunde förbättras i branschen. Med denna nya utmärkelse vill Sper hylla de förebilder som har drivit spelmarknaden i rätt riktning:
Genom Swedish Gambling Award sätter vi strålkastaren på de goda initiativ som bidragit till ett ökat ansvarstagande och en hållbar utveckling av spelmarknaden. Mod och nytänkande ska belönas och förebilder hyllas.
Ansökningstiden varade från 22 november till 31 januari 2019. Det var öppet för alla speloperatörer att delta. Det enda kraven som ställdes för att kvalificeras var att man måste rikta sig till den svenska marknaden och att man måste ha fått svensk licens senast på sista ansökningsdagen. Man behövde inte vara medlem i Sper för att delta. Även andra företag som har stark anknytning till spelbranschen kunde delta.
Totalt fick Sper in närmare 50 stycken ansökningar och 15 stycken av dessa kom vidare till final. Här är alla de nominerade i Swedish Gambling Award 2019 i de tre olika kategorierna:Hållbarhet | Kundnöjdhet | Ledarskap |
---|---|---|
Coolbet | Betsson | Hans Lord Skarplöth |
Mr Green | Coolbet | Håkan Hallstedt |
Paf | Novamedia | Mr Green |
Svenska Spel | Mr Green | Zenita Strandänger & Monica Medvall |
Zimpler | Svenska Spel | |
Svenska Spel |
De flesta nominerade är speloperatörer som driver online casino och/eller bettingsida. Men bland finalisterna hittas även betalningsleverantören Zimpler och Novamedia, företaget bakom Postkodlotteriet. Till de individer som nominerats hör Hans Lord Skarplöth som är chef för ATG, Zenita Strandänger och Monica Medvall som jobbet med hållbarhets- och spelansvarsfrågor, samt Håkan Hallstedt som ansvarade för utredningen om den nya spellagen.
Spelbolagen Mr Green, Svenska Spel och Coolbet är de finalister som fick flera av sina bidrag till final. Coolbet blev nominerad i både hållbarhets- och kundnöjdhetskategorin för sin transparens. Svenska Spels initativ proaktiva samtal kom till final för hållbarhetskategorin, medan företaget har två bidrag i kategorin kundnöjdhet som tävlar om att vinna. Dessa är för initiativen Gräsroten och Omtanke på riktigt. Mr Green är den enda som blivit nominerad i alla tre kategorier.
Just nu håller juryn på att bestämma vilka av finalbidragen som förtjänar att vinna Swedish Gaming Award. Den oberoende juryn består av sju personer som tillsammans har en mycket bred kunskap inom ledarskap, hållbarhet, kommunikation och marknadsföring.
torsdagen den 21 mars hålls prisutdelningen och då kommer vinnarna att presenteras.