SVT ändrar sig: spelbolag får inte sponsra Melodifestivalen

2019-01-31

Sofia Nilsson

SVT ändrar sig: spelbolag får inte sponsra Melodifestivalen
Foto: Jessica Gow /TT

Sveriges Television tillkännagav under onsdagen i ett pressmeddelande att man skärper villkoren för sponsring.

Bolagets vd Hanna Stjärne skriver i meddelandet att omregleringen av den svenska spelmarknaden där fler spelbolag kan få licens gör att det inte finns några "formella hinder för något spelbolag med licens att sponsra SVT:s evenemang."

Nu har de dock beslutat att för evenemang som Melodifestivalen "där SVT kan styra alla delar (...) kommer vi avstå helt från att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020."

Avtalet med Maria Casino respekteras

Hanna Stjärne skriver vidare att det pågående avtalet med Kindred Groups Maria Casino som är en av sponsorerna för Melodifestivalturnén 2019 respekteras och Maria Casino kommer alltså att få fortsätta vara med som sponsor under årets turné.

Det ska sedan tidigare vara bestämt att de inte ska synas i tv-sändningar utan enbart vara på plats som sponsorer på arenorna under turnén.

Dersim Sylwan som är Sverigechef på Kindred Group kommenterade idag till Dagens Nyheter att "det är tråkigt att SVT fattat beslutet innan man sett och utvärderat årets upplaga av turnén" när deras tidigare ståndpunkt har varit att de skulle följa den nya lagen och sedan se över situationen vid slutet på 2019.

Han sa vidare att spelbolaget och SVT har vidtagit åtgärder för att inte exponera personer under 18 år för reklam. Bland annat ska Maria Casino endast synas under kvällstävlingarna och inte vid de tidigare matinéföreställningarna. De ska inte heller ha någon säljaktivitet under turnén.

Vill "öka restriktiviteten"

SVT påpekar själva på sin hemsida att de även före den nya spellagen tillät sponsring från spelbolag som var godkända under svensk lag, bland andra Svenska Spel och ATG. De skriver även att sponsring är nödvändigt för att de ska kunna köpa större sporträttigheter som fotbolls-VM.

I och med den nya spellagen kan fler bolag med svensk spellicens sponsra evenemang. SVT har dock valt att begränsa antalet sponsorer per evenemang till fem stycken och av dessa får max en sponsor vara ett spelbolag.

Enligt Hanna Stjärne ska SVT se över hur de kan "öka restriktiviteten" även när det gäller sportevenemang men att spelbolag kan förekomma som sponsorer även i framtiden "bland annat eftersom SVT inte kan bestämma vilka sponsorer som idrottsförbund och rättighetsinnehavare till stora evenemang väljer".

Vad är måttfull spelreklam?

Den nya spellagen slår fast att "måttfullhet" ska iakttas vid marknadsföring av spel. I dagsläget finns det dock osäkerhet i branschen kring vad måttfullhet innebär i praktiken. Spelinspektionen har inte gett ytterligare information om hur begreppet ska tolkas så det är än så länge upp till spelbolagen att själva tolka lagen och välja hur de ska marknadsföra sig.

Spelbranschens Riksorganisation (Sper) är en branschorganisation för spelbolag där bland andra Svenska Spel och Bethard är medlemmar. Sper har publicerat sina egna riktlinjer för "för etisk och måttfull marknadsföring" som deras medlemmar ska följa.

Bland annat ska sponsring och marknadsföring "ske i en anda av spelansvar" och utformas så att den inte kan upplevas som påträngande.

Sofia Nilsson
skriven av

Sofia Nilsson

@snilssonwriter

Som skribent på SvenskaCasino.se har Sofia rapporterat om det mesta inom den svenska casino-industrin, från de senaste nyheterna om den nya spellagen till nya bolagssamarbeten, de senaste spelautomaterna och odds på Melodifestivalen, Oscarsgalan och Riksdagsvalet. Sofias speciella intresseområden inkluderar omregleringen av den svenska spelmarknaden och den nya spellagen, spelreklam, svenska spelutvecklare och politisk vadslagning. När hon inte skriver om spelvärlden gillar hon att koppla av med Netflix, pizza och sporadiska yoga-pass.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare