Svenska Spel signerar två nya samarbeten

Svenska Spel signerar två nya samarbeten
Foto: Erik Mårtensson/TT

Nyligen annonserade Svenska Spel att två nya partnerskap har signerats. Ett samarbete med Sveriges längdlandslag där de båda parterna har inlett ett sjuårigt kontrakt värt 80 miljoner kronor, samt ett partnerskap med Sveriges Olympiska Kommitté (SOK), värt över 100 miljoner kronor.

Svenska Spel ny huvudsponsor

När det kommer till diverse svenska OS-framgångar, är Sveriges Olympiska Kommitté kanske inte det första man tänker på. SOK har dock länge spelat en viktig roll för Sveriges OS-deltagande. SOK:s huvudsakliga ansvarsområde handlar bland annat om att förbereda och leda det svenska deltagandet i de Olympiska spelen. Den olympiska kommittén strävar även efter att skapa nya möjligheter för framtida talanger oberoende av bakgrund, kön eller ekonomi.

Avtalet som nu signerats med Svenska Spel är ett sjuårigt partnerskap som börjar gälla från och med den 1:a juli i år, vilket pågår fram till den 31:a december 2026. Samarbetet är totalt sätt värt över 100 miljoner kronor och innebär bland annat att ett speciellt Svenska Spel-team byggs upp. Detta team består av utvalda idrottare från flera sporter.

Peter Reinebo, verksamhetschef för Sveriges Olympiska Kommitté, kommenterar hur pass viktigt samarbetet med Svenska Spel har varit och hoppas kunna i och med detta inspirera både barn och unga att röra på sig mer.

Vi hoppas att samarbetet kan inspirera fler barn och unga att komma i rörelse, det är en fråga vi brinner starkt för. SOK:s sätt att jobba med inkludering och utveckling av idrotten för att inspirera fler unga att hitta sin idrott går i linje med hur Svenska Spel ser på idrott. Vi vill att den ska vara öppen, inkluderande och jämlik.

Partnerskapet med Svenska Skidförbundet>

Detta är dock inte det enda nya samarbetet för Svenska Spel. I samma veva signerades ett samarbete med Svenska Skidförbundet. Kontraktet sträcker sig mellan den 1:a juli i år fram till den 30:e juni år 2026. Fokus ligger bland annat på att kunna erbjuda resurser till sportens framtida längdskidåkare i åldrarna 18 - 22 år.

Enligt Ola Strömberg, längdchef för Svenska Skidförbundet, uppskattas det nya samarbetet och trycker på hur detta öppnar upp för nya möjligheter.

Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk idrott. Därför känns det väldigt bra att inleda ett samarbete som ger längdlandslaget nya möjligheter. I Svenska Spel får vi en partner som kommer göra allt för att skapa rätt förutsättningar för våra aktiva.

Olympiatravet kan behöva byta namn

Detta samarbete kommer även med ett par förändringar. Då SOK:s nya huvudsponsor numera är Svenska Spel, innebär detta att det tidigare samarbetet med sponsorn ATG givetvis lider mot sitt slut.

Detta kan medföra ett par oväntade konsekvenser. Exempelvis ser vi att storloppet Olympiatravet kan i framtiden tvingas till ett namnbyte. Loppet kommer dock med största sannolikhet fortsätta som vanligt.

Christian Backholm
skriven av

Christian Backholm

@ChrisBackholm

Christian är en skribent för SvenskaCasino och skriver gärna om allt som är nytt i casinobranchen. Det kan handla om allt från de senaste spelsläppen och nya samarbeten inom iGaming-industrin, till generella nyheter om sport och betting. När det gäller sport är Premier League, NHL och eSport bland favoriterna, och han är själv en god spelare av Rocket League. Han är också mycket intresserad av musik och skriver gärna om Melodifestivalen och andra musiktävlingar världen över.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare