Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier

Största kvällstidningarna lanserar reklamsajter för casino

2019-02-14

Sofia Nilsson

Största kvällstidningarna lanserar reklamsajter för casino
Foto: Shutterstock

Kvällstidningen Expressen har inlett ett nytt samarbete med nätcasinon och bettingsajter, rapporterar SVT Nyheter. Expressen har i dagarna startat en egen reklamsajt för odds och spel där läsare kan gå in och läsa om olika nätcasinon och ta del av spelerbjudanden. Aftonbladet planerar också att starta en liknande sajt i samarbete med spelbolaget Cherry.

Driver flera jämförelsesajter

Expressens jämförelsesajt för nätcasino och vadhållning kallas Expressen Spelguiden. Det står tydligt i ett låst fält överst på varje sida att det rör sig om en annons. Spelguiden drivs via företaget Mytaste Group som skrev avtal med Expressen i januari för att tillhandahålla reklamsajten.

Mytaste Group driver sedan tidigare flera annonssajter för Expressen bland annat en webbplats för rabattkoder som startade 2017. I september 2018 lanserade de en jämförelsesida för privatlån. Sajten ligger på domänen lanapengar.expressen.se och kallas Expressen Låneguiden.

Av de tre produktområden som samarbetet rör: privatlån, rabattkoder och onlinespel, anser Mytaste Group själva att spel är den "mest lukrativa". I ett pressmeddelande angående avtalet säger bolagets vd Andereas Friis:

Att Expressen, en av Sveriges största nyhetssajter med över 2,2 miljoner unika dagliga besökare, vill utöka samarbetet med Mytaste Group är en fjäder i hatten för oss. Nu tar vi ett helhetsgrepp kring Expressens underdomäner och ger oss in i ytterligare en vertikal, en vertikal som vi ser som den mest lukrativa av de tre vi samarbetar i.

"Ingen koppling" mellan reklam och journalistik

SVT skriver att den specifika intäktsmodell som Expressen använder för Spelguiden nu får kritik. Expressens ansvarige utgivare Thomas Mattson anser dock inte att sajten utgör ett problem.

Det finns ingen koppling mellan vilken reklam som publiceras och vilken journalistik som görs. I princip alla bolag som annonserar i stora nyhetsmedier förekommer ju i journalistiken skriver han till SVT.

Aftonbladet driver trafik för Cherry

I december rapporterade Dagens Industri att spelbolaget Cherrys affiliatebolag Game Lounge har ingått avtal med Aftonbladet. Syftet är att driva trafik till Cherrys spelsajter. Spelbolaget Cherry har bland annat varumärkena Casinostugan, Cherrycasino, Comeon!, Hajper och Svea Casino.

Precis som Expressen planerar Aftonbladet en jämförelsesajt för nätcasino och betting som GameLounge ska bygga och driva åt dem. Anders Nylander som är vd på Schibsted Sales & Inventory AB skriver till SVT att affärer Schibstedt Sverige gör är helt frånskilt från till exempel journalistiken och de granskningar som görs eller behöver göras.

Framtiden för spelreklam?

Enligt den nya spellagen är det lagligt för spelbolag med svensk licens utfärdad av Spelinspektionen att göra reklam i svenska medier och i svenska TV -och radiosändningar.

Det har rasat en debatt om måttfull spelreklam i medierna de senaste veckorna och civilminister Ardalan Shekarabi (S) träffade idag licensierade spelbolag för att diskutera läget. I en presskonferens efter mötet satte Shekarabi den 31 mars som en deadline för en förändring i marknadsföringen från spelbolagens sida.

Civilministern menar bland annat att reklamen är för omfattande. Den nya spellagen säger dock inget specifikt om mängden spelreklam. Spelbranschens Riksorganisation som arbetar för självreglering inom branschen har även efterlyst klarare riktlinjer från myndigheter om måttfullhetskravet för spelreklam.

Sofia Nilsson
skriven av

Sofia Nilsson

@snilssonwriter

Som skribent på SvenskaCasino.se har Sofia rapporterat om det mesta inom den svenska casino-industrin, från de senaste nyheterna om den nya spellagen till nya bolagssamarbeten, de senaste spelautomaterna och odds på Melodifestivalen, Oscarsgalan och Riksdagsvalet. Sofias speciella intresseområden inkluderar omregleringen av den svenska spelmarknaden och den nya spellagen, spelreklam, svenska spelutvecklare och politisk vadslagning. När hon inte skriver om spelvärlden gillar hon att koppla av med Netflix, pizza och sporadiska yoga-pass.

Senaste Nyheter