På våren tog Sper och BOS fram nya marknadsföringsriktlinjer för den svenska spelbranschen, efter att ha fått kritik på spelreklamens brist på måttfullhet. Dessa reklamriktlinjerna började gälla den 1 april 2019 och nu har Sper blivit klar med sin första utvärdering av de nya riktlinjernas effekt.
Spelbranschens riksorganisation (Sper) består av tretton operatörsmedlemmar samt sex leverantörsmedlemmar. Till den förstnämnda gruppen hör ATG, Bethard, Comeon, Betsson, Folkspel, Kombispel, Mandalorian Technologies, Miljonlotteriet, Pad, Sportlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel.
I dagens pressmeddelande informerar Sper att de gjort en första utvärdering av de nya reklamriktlinjerna. Denna utvärdering genomfördes av Spers medlemmar cirka fem månader efter att riktllinjerna togs i bruk.
Utvärderingen bestod av sju frågeställningar som medlemsföretagen skulle svara på. Dessa frågeställningar handlade om hur företagen upplevde att de nya riktlinjerna fungerar och hur bra riktlinjerna följts, samt hur riktlinjerna kan förbättras.
Enligt utvärderingen följer medlemsföretagen dessa nya riktlinjer för måttfull marknadsföring och företagen säger att de nya riktlinjerna påverkat deras reklam. Spers vd Jenny Nilzon berättar att spelföretagen tycker att reklamriktlinjerna är bra vägledning, även om vissa punkter kan medföra tolkningssvårigheter. Hon säger att det ändå går att se en tydlig trend i hur spelreklamen utvecklats både gällande innehåll och mängd.
De nya riktlinjerna tar upp hur reklamen ska utformas för att vara måttfull och hållbar. Riktlinjerna räknar upp vilka budskap spelbolagen bör undvika i sin marknadsföring. Till exempel får spelreklam ej upplevas vara vilseledande eller påträngande och reklam om bonusar måste tydligt informera om villkoren.
De nya riktlinjerna togs fram som en del av branschorganisationens handlingsplan på hur branschen kan bli bättre på att självreglera. Kort efter att handlingsplanen presenterades kritiserade spelminister Ardalan Shekarabi att den var otillräcklig och att den inte kommer att leda till märkbara förändringar.
Sper säger att det är viktigt att branschen fortsätter följa handlingsplanen trots detta, inte minst med tanke på den pågående spelmarknadsutredningen som kommer att se över hur branschen jobbar med självregleringen. Jenny Nilzon kommenterar följande:
För att få en fungerande självreglering är det viktigt att insatserna utvärderas löpande. Även om de nya riktlinjerna bara gällt sedan april var det angeläget för oss att följa upp dem redan nu. Vi vill se om de fungerar och används ute i verkligheten.
Jenny Nilzon berättar att Sper fortsätter jobba för bättre spelreklam genom att hålla interna möten och dialog med andra i branschen. Hon vill se en gemensam standard när det kommer till marknadsföring på spelbranschen.
Källa: https://www.sper.se/utvardering-av-riktlinjer-for-spelreklam-genomford/