Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier

Spelreklam viktigt ämne under Almedalsveckan

Spelreklam viktigt ämne under Almedalsveckan
Foto: Pixabay

Tidigare kunde vi rapportera att heta diskussioner om spelreklam flitigt debatteras under Almedalsveckan. Under veckan har representanter från flera stora spelleverantörer, däribland Kindreds Henrik Tjärnström, tagit del i vad som har kommit att bli en växande samhällsdebatt. Under ett seminarium nyligen anordnat av Dagens Media fortsätter diskussionen kring viktiga aspekter av spelbranschen.

Diskussionerna fortsätter

Almedalsveckan är i full gång och med det hålls seminarier och tal från medlemmar i samtliga av Sveriges partier. I år ser eventet, som för övrigt pågår fram till söndagen den 7:e juli, dock ett ökat fokus på spelbranschen. Sedan den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet har de nya reglerna, vilket bland annat nu tillåter kommersiell marknadsföring, diskuterats flitigt.

Under seminariet anordnat av Dagens Media diskuterades bland annat nätcasinons inflytande gällande reklam och utbudsannonsering. Panelens bestod för övrigt av Hanna Riberdahl, nuvarande VD för Sveriges Annonsörer, Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, Malin Häger, försäljningsdirektör på TV4 samt Patrik Hofbauer, VD för Svenska Spel.

Under diskussionens gång nämner Malin Häger hur TV4:s selektiva strategi, när det kommer till reklam, prioriterar annonser som inte driver konvertering och menar att dessa typer av annonser inte passar in i tv-miljön.

Det statligt ägda bolaget Svenska Spels VD, Patrik Hofbauer, instämmer och gillar TV4:s urvalsprocess av reklam. Hofbauer nämner dessutom att han eventuellt helst ser en lagstiftning mot spelbolagens utbudsannonsering.

Det har varit alldeles för mycket utbudsannonsering och alldeles för lite varumärkesbyggande. Lagstiftaren skulle kunna ta tag i det här. 7,4 miljarder, brutto, investerades i reklam förra året. Majoriteten av reklamen kommer från en kategori – och det är nätcasinon.

Yttrandefrihet i fokus

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, var den enda medlemmen i panelen som var emot en lagstiftning gällande reglering av spelreklam och säger att en reglering av spelmarknaden inskränker på Sveriges yttrandefrihetslagar.

Mattson går lite djupare in på ämnet och menar att han hellre ser att spelbolagen tillsammans med resterande aktörer tar ett större gemensamt ansvar. Detta för att minimera politikers inflytande angående vad som ska tillåtas publiceras.

Det tilläggs även att diskussionen ofta är onyanserad då synen på spelbolagen är som bäst splittrad. Mattsson fortsätter och säger att det även är skillnad på olika typer av medier:

Det är stor skillnad på journalistiska publicistiska medier som försvarar detta och utomhusmedier som bara finns till för att tjäna pengar. För de som bara är ute efter att tjäna pengar är det otroligt viktigt att välja bort annonsörer, välja rätt annonsörer.

När seminariet var över tillfrågades Thomas Mattsson även hur pass viktig spelreklamen är för tidningarna i Sverige.

På det svarade Mattsson att all reklam är viktig då pengarna återinvesteras och möjliggör att de kan täcka flera viktiga event runt om i värden som VM i fotboll samt viktiga skeden i Afghanistans huvudstad Kabul.

Christian Backholm
skriven av

Christian Backholm

@ChrisBackholm

Christian är en skribent för SvenskaCasino och skriver gärna om allt som är nytt i casinobranchen. Det kan handla om allt från de senaste spelsläppen och nya samarbeten inom iGaming-industrin, till generella nyheter om sport och betting. När det gäller sport är Premier League, NHL och eSport bland favoriterna, och han är själv en god spelare av Rocket League. Han är också mycket intresserad av musik och skriver gärna om Melodifestivalen och andra musiktävlingar världen över.

Senaste Nyheter