Spelinspektionen och Konsumentverket tydliggör ansvarsområden


Notice: Array to string conversion in /var/www/vendor/twig/twig/lib/Twig/Environment.php(458) : eval()'d code on line 69
Array
2019-03-15

Erika Lund

Spelinspektionen och Konsumentverket tydliggör ansvarsområden

Det har varit mycket diskussion om vem som har ansvar för vad efter att Sveriges nya spellag trädde i kraft vid årsskiftet. Idag kom Spelinspektionen med ett nytt pressmeddelande där de berättar att de skrivit under en överenskommelse om samarbete med Konsumentverket.

Med hjälp av det nya samarbetet hoppas myndigheterna tydliggöra vems ansvar det är att utöva tillsyn över spelreklamen i Sverige, samt förtydliga vem har det huvudsakliga ansvaret för övriga tillsynsärenden.

Konsumentverket och Spelinspektionen gemensamt ansvar

I pressmeddelandet förtydligas vilken roll Konsumentverket respektive Spelinspektionen har när det gäller tillsyn av spelreklam:

OmrådeKonsumentverketSpelinspektionen
Måttfull marknadsföring
Direktreklam till avstängda spelare
Bonusar
Sponsring
Skyldighet att informera om åldersgräns
Skyldighet att informera om stödlinje
Informationsskyldighet om spel
Licensingripanden
Reklamprislotterier

Spelinspektionens huvudsakliga ansvarsområden är att se till att spelbolagen följer lagen när det kommer till bonuserbjudanden och sponsring. Informationsskyldighet om spel samt ingripande avseende licenser faller också i Spelinspektionens ansvarsområde.

Konsumentverket däremot ska jobba främst med tillsyn av spelbolagens marknadsföring. Deras uppgift är bland annat att se till att spelreklamen från spelföretag är måttlig och att det inte riktas direktreklam till personer som har stängt av sig via spelpaus.se.

Konsumentverket ska även se till att de licensierade spelbolagen informerar om åldersgräns och stödlinje för spelare. Reklamprislotterier, det vill säga lotterier som inte kräver att man köper en lott, är också Konsumentverkets ansvar att utöva tillsyn på.

Förstärkt samarbete mellan myndigheterna

Konsumentverkets generaldirektör Cecilia Tisell och Spelinspektionens generaldirektör Camilla Rosenberg skrev idag under en samarbetsöverenskommelse mellan de två myndigheterna. Denna överenskommelse strävar efter att främja myndigheternas samarbete, samt tydliggöra primära ansvarsområden för att effektivisera tillsynen av spelbolagen.

Myndigheterna ska dela med sig information och hjälpa varandra på löpande basis. Anmälningar till Konsumentverket ska delas med Spelinspektionen och vice versa. 2-4 samrådsmöten per år kommer också att hållas. På mötena kan de två parterna diskutera aktuella frågor och överväga gemensamma insatser.

Svår balansgång för spelbolagen

I ett annat pressmeddelande, som också är daterat den 15 mars 2019, höjer Spelinspektionen ett varnande finger till spelbolagen på den svenska marknaden:

Att fortsätta med reklam som inte är måttfull i väntan på en dom från Patent- och marknadsdomstolen är inte riskfritt för spelbolagen. Spelinspektionens sanktioner är bakåtsyftande vilket innebär att Spelinspektionen kan, med hjälp av spellagen, utdöma bakåtsyftande sanktioner om det i Konsumentverkets tillsyn slås fast att ett bolag har brutit mot måttfullhetskravet. Vid allvarliga överträdelser av spellagen ska licensen återkallas, eller om det bedöms tillräckligt, varning meddelas. En varning kan förenas med en sanktionsavgift.

För spelbolagen har det varit många frågetecken kring vad som räknas som måttfull reklam. När den nya spellagen gjordes sattes det inte tydliga riktlinjer på vad som är tillåtet och vad som anses vara måttlös reklam. Vad som egentligen räknas som måttlös marknadsföring kommer därmed att förtydligas via rättspraxis.

Spelinspektionen menar att för att inte riskera att få sanktioner, så lönar det sig för licenshavare att vara extra aktsamma. Samtidigt är det dock en hård kamp om marknadsandelar och synlighet på den nyöppnade spelmarknaden. Det är en svår balansgång för spelbolagen.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier