Skärpta krav på Spelinspektionen och Konsumentverket

2019-03-01

Sofia Nilsson

Skärpta krav på Spelinspektionen och Konsumentverket
Foto: Janerik Henriksson / TT

I ett pressmeddelande på torsdagen meddelade regeringen att tillsynen av den svenska spelmarknaden ska stärkas.

Syftet tycks framför allt vara att begränsa mängden och utformningen av spelreklam. Spelinspektionen och Konsumentverket är de två myndigheter som har tillsyn över de svensklicenserade spelbolagens marknadsföring.

Myndigheterna måste nu dels rapportera vilka åtgärder de vidtar för att försäkra att spelbolag med svensk licens följer spellagen, dels presentera dessa åtgärders effekter för regeringen senast den 1 september.

Nya krav på tillsynsmyndigheter

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) ansvarar för regeringens spelpolitik och säger i pressmeddelandet:

Jag har varit tydlig mot spelbranschen att jag vill se bättring när det gäller spelreklamen. Om det inte sker tillfredsställande förändring kommer staten agera. För att kunna agera snabbare om det behövs stärker vi nu tillsynen.

Ardalan Shekarabi säger till Expressen Dina Pengar att han vill att myndigheterna ska prioritera den här frågan och återkomma med en ordentlig rapportering om exakt hur de har gjort för att utöva effektiv tillsyn i september.

Han kommenterar vidare att syftet med den nya spellagen är att svenska staten ska kunna återta kontrollen över spelmarknaden. Han anser att regeringen har de förutsättningar som krävs för att skärpa spellagen om branschen inte hittar en lösning.

Vill att spelbolagen självreglerar

Civilministern träffade representanter för licensierade spelbolag i ett möte den 14 februari. Han meddelade då att spelbolagen själva måste presentera en lösning senast 31 mars som leder till en märkbar förändring i marknadsföringen.

Kravet är att spelbolagen inte bara ska följa lagen om måttfullhet utan även arbeta med sjävreglering gällande både omfattningen och utformningen av spelreklamen. Annars kommer regeringen att vidta åtgärder för att begränsa spelreklamen via lagstiftning.

Dagens Nyheter har tidigare rapporterat att det kan krävas en ändring i grundlagen för att begränsa mängden spelreklam då det kan ses som ett inskränkande av yttrandefriheten.

Spellagen avsiktligt vag

Den nya spellagen säger att marknadsföringen av spel måste vara måttfull. Det finns dock inga riktlinjer från regeringen eller tillsynsmyndigheterna över vad måttfullhet innebär. Det finns heller ingen text i spellagen som uttryckligen begränsar volymen av reklam. Regeringen vill nu att spelbolagen själva ska reglera både volym såväl som innehåll i spelreklamen.

I en intervju med Dagens Nyheter förklarade Ardalan Shekarabi att den nya spellagen inte blev striktare då man ville locka så många spelbolag som möjligt att ansöka om svensk spellicens.

Det kan jag vara ärlig och säga, det var en balansgång. Mellan att ha ett regelverk som skyddar konsumenterna och att säkerställa att vi fick in bolagen. Att få in dem i systemet var viktigare än att vi detaljreglerade i förväg.

Spelbranschens riksorganisation som företräder aktörer inom spelbranschen och arbetar för en hållbar spelmarknad har kritiserat lagtexten som för vag och efterlyser riktlinjer från tillsynsmyndigheterna. Måhända blir en av åtgärderna som myndigheterna tar att utfärda riktlinjer för hur måttfullhet ska tolkas.

Svenska Spel näst största annonsören

Trots regeringens hållning i frågan om spelreklam så är statligt helägda Svenska Spel är en av de största annonsörerna på spelmarknaden. Under 2018 var Svenska Spel den näst största annonsören bland spelbolagen med en reklamnota på 562 miljoner kronor, enligt statistik från Sifo. Det enda spelbolaget som spenderade mer på marknadsföring var spelbolaget Kindred Group med 985 miljoner kronor.

Den 13 februari anmälde Branschföreningen för onlinespel (BOS) det statligt helägda spelbolaget Svenska Spel till konkurrensverket. Bos anser att Svenska Spel har brutit mot konkurrensregler genom att missbruka sin monopolställning. Svenska Spel har fortfarande monopol på så kallade turspel, alltså lotterier som Triss, Skrapspel och Penning.

BOS ställning är att Svenska Spel bryter mot konkurrensreglerna genom att marknadsföra sitt Sport & Casino utbud till kunder för monopolspel. Svenska Spel Sport & Casino driver nätcasino och en bettingsajt som alltså är en del av den numera konkurrensutsatta marknaden för onlinespel och vadhållning.

BOS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt menar att Svenska Spel använder monopolet som en hävstång för Sport & Casinooch därför inte konkurrerar på lika villkor med privatägda licenserade spelbolag.

Sofia Nilsson
skriven av

Sofia Nilsson

@snilssonwriter

Som skribent på SvenskaCasino.se har Sofia rapporterat om det mesta inom den svenska casino-industrin, från de senaste nyheterna om den nya spellagen till nya bolagssamarbeten, de senaste spelautomaterna och odds på Melodifestivalen, Oscarsgalan och Riksdagsvalet. Sofias speciella intresseområden inkluderar omregleringen av den svenska spelmarknaden och den nya spellagen, spelreklam, svenska spelutvecklare och politisk vadslagning. När hon inte skriver om spelvärlden gillar hon att koppla av med Netflix, pizza och sporadiska yoga-pass.

Betinia Casino
Exit Button
Välkomstbonus 100 kr utan omsättningskrav

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare