Lagen i Premier League har tagit gemensamt beslut för att minska spelreklam! Det blir den första sportligan i Storbritannien som har beslutat att dra tillbaka reklam från spelbolag, specifikt från framsidan av sina matchtröjor. Lagen har alltså kollektivt kommit överens om beslutet och blir de absolut första lagen i Storbritannien som hittills tagit en aktiv åtgärd för att minska spelreklam.
Ligan skriver på sin webbplats att beslutet fattades av ett omfattande samråd, som innefattade ligan, klubbarna och deras kulturdepartement, som en del av den brittiska regeringens pågående översyn av den nuvarande spellagstiftningen.
Enligt BBC är det idag 8 Premier League-klubbar som för närvarande har sponsringsavtal med spelbolag och bettingsidor, vilka tillsammans motsvarar ett värde på närmare 800 miljoner kronor. Ett av dessa är Betway Casino, som sponsrar West Ham United.
Utöver att ta bort spelbolagens reklam från sina matchtröjor och aktivt arbeta för att minska spelreklamen, arbetar även Premier League tillsammans med andra idrotter för att utveckla nya sätt att samarbeta med sponsring inom spelmarknaden på ett mer ansvarsfullt sätt.
Den nya överenskommelsen kommer att börja gälla efter säsongen 2025/2026. Ligan är den första sportligan i Storbritannien som tar ett frivilligt, aktivt initiativ för att minska spelreklam. Med stor sannolikhet kommer deras samarbete med andra idrotter att leda till stora förändringar inom sponsring inom sport.