PlayOJO Casino slutar med tv-reklam mellan 16-21 på kvällen

2019-06-10

Erika Lund

PlayOJO Casino slutar med tv-reklam mellan 16-21 på kvällen
Foto: Shutterstock / TT

Idag meddelar nätcasinot PlayOJO att de kommer att de bestämt att sluta med tv-reklam under kvällstid för att minska risken att påverka personer under 18 år. Reklam-stoppet har satts från klockan fyra till klockan nio, det vill säga när många unga tittar på tv.

Stopp på spelreklam under tidig kväll

PlayOJO hör till det maltesiska spelbolaget Skill On Net Limited. I pressmeddelandet berättas det att efter att sidan lanserades i Sveriges nya licensmarknad vid årsskiftet gjorde man mycket reklam på tv och blev en av de största tv-annonsörerna i landet. Enligt Sifos bruttosiffror köpte casinot tv-reklam för omkring 31 miljoner kronor mellan januari till april detta år.

Nu har det dock blivit annat ljud i skällan. I dagens pressmeddelande framkommer det att PlayOJO kommer att sluta sända reklam på svensk tv mellan 16:00 och 21:00 på kvällen, eftersom dessa sändningstider är populära för de unga personer bolaget vill skydda. Beslutet att begränsa tider för tv-reklam under kvällstid kommer efter en allt hetare debatt om spelreklamen i Sverige, där regeringen hotat med striktare lag samt totalförbud.

Med detta självpåtagna reklamstopp vill PlayOJO visa att de prioriterar ansvarsfullt spel och spelarskydd. PlayOJO är ett casino med starkt fokus på rättvist spelande och spelsidan menar att detta initiativ kommer att styrka deras position som ett rättvist casino.

Costas Alexandrou, CEO för SkillOnNet, berättar att PlayOJOs marknadsföringsteam ny arbetar med tv-kanalerna för att stoppa sina annonser:

Som en ansvarsfull, licensierad plattformsleverantör i Sverige strävar vi efter att göra vår marknadsföring måttfull och göra allt vi kan för att begränsa eventuell exponering för minderåriga spelare. PlayOJO teamet jobbar nu med TV-kanaler för att dra tillbaka annonserna.

Uppmanar övriga online casinon att göra likadant

I pressmeddelandet uppmanar PlayOJO övriga nätcasinon i Sverige att se igenom sina marknadsföringsstrategier och reklamscheman. CEO Costas Alexandrou skriver att om andra casino-operatörer på den svenska marknaden faktiskt bryr sig om ansvarsfullt spel, så ska de göra allt de kan för att begränsa möjligheten att minderåriga personer exponeras av spelreklam.

PlayOJO är inte det första svenska casinot som introducerat reklamrestriktioner detta år. Tidigare på våren bestämde Svenska Spel att pausa all reklam för sitt nätcasino för resten av året, efter att ha slutfört sin lanseringskampanj för det nyöppnade casinot. Tv-reklam för Svenska Spels övriga spelprodukter fortsätter och häromdagen lanserade de ny reklamfilm för Fotbolls-VM 2019.

För PlayOJO, som i skrivande stund endast erbjuder casino, innebär reklamstoppet mellan klockan 16-21 att ingen reklam kommer att visas på svenska tv-kanaler under dessa primetime tider.

Ny engelsk "Thumbs up OJO" reklamkampanj

Förra månaden lanserade PlayOJO en ny tv-reklam som går under namnet "Thumbs up OJO" i Storbritannien. Detta ersatte den tidigare reklamen med DJ-alpackan. Den nya reklamen fokuserar på spelarglädje samt rättvist spel, och är en del av en £10 miljoners mediakampanj som sträcker sig till brittisk tv, radio och internet.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier