Petra Blixt ny marknadschef för Svenska Spel Sport & Casino

Petra Blixt ny marknadschef för Svenska Spel Sport & Casino
Foto: Svenska Spel

Under dagen annonserades det att Petra Blixt, Chief Marketing Officer för LeoVegas, lämnar företaget för att bli ny chef för Svenska Spel Sport & Casinos försäljning och marknadsavdelning.

Nytt ansikte utåt

Petra Blixt är förmodligen ett relativt okänt namn för de flesta casinospelare. Hon har dock sedan en längre tid varit en viktig kugge i flera operatörers verksamheter och blev förra månaden nominerad till Sveriges bästa marknadschef av Resumé.

Bland tidigare erfarenheter syns högt uppsatta positioner som Head of Commercial på C More och sin senaste roll som Chief Marketing Officer för LeoVegas, en av de större verksamma operatörerna på den svenska spelmarknaden som bedriver både betting på sport.

I dagens officiella pressmeddelande nämner Fredrik Wastenson, VD för Svenska Spel Sport & Casino, hur det bland annat var Petra Blixts tidigare erfarenhet inom datadriven marknadsföring och försäljning, som till slut landade henne positionen som bolagets nya chef för försäljning- och marknadsavdelningen.

Fredrik Wastenson fortsätter med att berömma Petra Blixts ledarskapsegenskaper:

Jag vill även framhålla hennes tydliga och målstyrda ledarskap som tillsammans med en hög energi och stor genomförandekraft kommer vara viktiga egenskaper i att driva och utveckla vår affär.

Tjänsten innebär bland annat att hon ansvarar över utvecklingen av bolagets digitala marknads- och försäljningsprocess, vilket behöver samspela med Svenska Spel-koncernens övergripande mål inom området. Petra Blixt beräknas tillträda tjänsten den 20 januari 2020 och efterträder Mats Eklund.

En konkurrensutsatt spelmarknad

Petra Blixt instämmer i den entusiasm Fredrik Wastenson speglar och ser fram emot den nya chefsrollen. I samma pressmeddelande kommenterar hon att Svenska Spel i dagsläget har en fantastisk position. Stora varumärken likt Oddset och Stryktipset dominerar marknaden samtidigt som ett stort fokus läggs på spelarnas välmående.

Med den nya chefspositionen kommer dock en del utmaningar. Spelmarknaden har ändrats rejält sedan den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet. För Svenska Spel innebar omregleringen att verksamheten delades upp i två områden: Tur som fortsatt har monopolställning och Sport & Casino som verkar på den konkurrensutsatta marknaden.

För första gången kan Svenska Spel erbjuda nätcasino, vilket medför större konkurrens mellan den statsägda spelbolaget och de privata företag som nu bättre kan marknadsföra sig till svenska spelare. Petra Blixt kommenterar att det finns områden där Svenska Spel Sport & Casino måste ändras för att fortsätta ta marknadsandelar och säger att bolaget har en förändringsresa att göra.

Källa: https://om.svenskaspel.se/nyheter-sport-casino/petra-blixt-ny-chef-for-forsaljning-och-marknad-pa-svenska-spel-sport-casino/
Christian Backholm
skriven av

Christian Backholm

@ChrisBackholm

Christian är en skribent för SvenskaCasino och skriver gärna om allt som är nytt i casinobranchen. Det kan handla om allt från de senaste spelsläppen och nya samarbeten inom iGaming-industrin, till generella nyheter om sport och betting. När det gäller sport är Premier League, NHL och eSport bland favoriterna, och han är själv en god spelare av Rocket League. Han är också mycket intresserad av musik och skriver gärna om Melodifestivalen och andra musiktävlingar världen över.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier