Per Jaldung: den landbaserade casinoindustrin gynnar turismen

2019-08-08

Erika Lund

Per Jaldung: den landbaserade casinoindustrin gynnar turismen
Foto: Jessica Gow / TT

Per Jaldung, Casino Cosmopols vd och president för European Casino Association, berättar till branschmedia vilka utmaningar den landbaserade casinoindustrin i Europa står inför när det gäller spelreklam, konkurrens med nätcasinon och olicensierade aktörer. Han lyfter även fram hur casinon bidrar till att göra en plats attraktiv för turister.

Casinon stor del av en plats attraktionskraft för turister

Under sommaren har European Casino Association hållit i en kampanj som lyfter fram den landlbaserade casinobranschens positiva inverkan för samhällen. I organisationens senaste tweet från kampanjen lyfts det fram att den landbaserade casinoindustrin bidrar till bevarandet av kulturella och arkitektoniska arv.

I en intervju med italienska Gioco News som publicerades igår, berättar Per Jaldung att casinon ofta är belägna i gamla byggnader och att investeringar i byggnaderna finansieras av casinoföretagen själva. Som några exempel ger han världens äldsta casino i Venedig, casinot i historiska Kurhaus Baden Baden och inte minst Casino Cosmopol i Stockholm.

Han refererar till en nyligen gjord ekonomisk konsekvensrapport som visar att ECAs medlemscasinon investerat över 11 miljarder euro i infrastruktur och produkterbjudanden under de senaste tio åren. Enligt rapporten spenderar internationella besökare uppskattningsvis över 3 miljarder euro årligen inom den landbaserade casinoindustrin i Europa.

Enligt Per Jaldung spelar casinon en avgörande för turismen i ett område (egen översättning):

Casinon är väldigt mycket en del av turistattraktionen i de samhällen där de är baserade. Många lockar turister från hela Europa och till och med från hela världen i vissa fall, till exempel från Asien.

Landbaserade casinon också mat, dryck och underhållning

I intervjun betonar Per Jaldung att ett casinobesök inte endast handlar om att spela, för moderna casinon erbjuder även högklassiga restauranger, barer och olika shower för besökarna. Det är helhetsuppelvelsen som gör fysiska casinon attraktiva.

Han ser att det finns en trend för casinon att ytterligare utveckla sina kringliggande erbjudanden. Det krävs något mer än bara casinospel för att kunna konkurrera med online casinon.

Välkomnar striktare regelverk men säger nej till reklamförbud

Nyligen reste Ardalan Shekarabi till Italien för att diskutera med myndigheterna där hur de hanterat spelreklamfrågan. Italien har valt att införa ett totalförbud av spelreklam och Per Jaldung berättar att den landbaserade casinoindustrin är mycket oroliga över den effekt som ett reklamförbud medför.

Han menar att den främsta frågan handlar om konsumentskydd; om licensierade spelbolag i ett land inte får marknadsföra sig blir det svårt för spelare att skilja dem från olicensierade aktörer. Han berättar att precis som nätcasinoindustrin, så påverkas den landbaserade casinobranschen negativt av olagligt spel om pengar.

Per Jaldung välkomnar implementering av en striktare reglering av spelreklam som kanaliserar spelandet till lagliga och licensierade spelbolag. Enligt honom är det viktigt att regelverket som finns också förhindrar olagliga aktörer att marknadsföra sig.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier