Mediekoncernen Schibsted rapporterar sina resultat från andra kvartalet i år, vilket visar på tappade intäkter med 15% jämfört med samma period förra året - anledningen: minskad spelreklam.
Den norska mediekoncernen Schibsted driver medieverksamhet i 36 länder och är en av Skandinaviens största medieaktörer. Bolaget äger bland annat Aftonbladet, Blocket.se och Omni.se för att nämna några av deras stora varumärken i Sverige.
Schibsted redovisar nu ett bättre resultat än väntat, men med siffror jämförda med förra årets andra kvartal har vinsterna nästintill halverats och intäkterna föll med 15 procent. De låga siffrorna kommer som ett resultat av mindre annonsintäkter till följd av den spelregleringen som infördes vid årsskiftet.
Diskussionerna om spelreklam har pågått under en längre tid och med den nya spellagen är det måttfull mängd reklam som är tillåten. Vad som anses vara måttfullt är för många aktörer oklart, och därför pågick flera seminarier om spelreklam under Almedalsveckan som nyss var.
Lagen som rör måttfull spelreklam har gett effekt. I juni månad valde nätcasino PlayOJO att upphöra med tv-reklam mellan kl 16-21 på kvällarna. Det statliga spelbolaget Svenska Spel beslutade att stoppa all reklam för sitt nätkasino tidigare i våras. Detta trots tidigare rapporter om att Svenska Spel tillsammans med ATG ökat sin tv-reklam mest av alla spelbolag.
Fortfarande är framtiden om spelreklam i Sverige osäker och civilministern Ardalan Shekarabi har diskuterat att eventuellt införa ett totalförbud.
Den minskade mängden spelreklam visar sig nu hos medieaktörerna. Schibsted visar i sin kvartalsrapport om intäkterna för Aftonbladet föll 15% på 30 miljoner kronor, jämfört med 57 miljoner kronor i fjol. Kristin Skogen Lund, vd för Schibsted, säger till TT:
Vår största utmaning är Aftonbladet då annonsintäkterna minskat kraftigt efter att spelregleringen resulterat i en kraftig tillbakagång för spelmarknaden och minskade annonsintäkter.
Marie Nilsson, vd för medieanalysföretagen Mediavision, menar att reklamen allokerats till andra aktörer efter spellagändringen. Hon förklarar för Sveriges Radio att efter lagändringen har det blivit tillåtet för svenska mediebolag att visa spelreklam, vilket innebär att fler aktörer konkurrerar om reklamen. Marie Nilsson menar att spelpengarna därmed flyttas till andra aktörer så som Google och Facebook som tidigare inte tilläts visa spelreklam.