Kraftigt minskad spelreklam avslöjar Schibsteds rapporter

2019-10-25

Pernilla Hansson

Kraftigt minskad spelreklam avslöjar Schibsteds rapporter
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix / TT

När mediekoncernen Schibsted idag redovisar sina resultat för kvartalet skvallrar siffrorna om en tillväxt på koncernens digitala prenumerationsintäkter, medan intäkterna för de digitala annonserna däremot har sjunkit rejält. Detta kan framförallt förklaras av spelbolagens kraftigt sjunkande annonsering.

Mängden annonser och dess innehåll begränsas i lagen

Sedan den nya spellagens inträde 1 januari i år regleras numera mängden reklam som spelbolagen tillåts marknadsföra genom lagstiftningen. Mängden reklam ska enligt lagen vara måttfull, ett begrepp som lett till heta diskussioner under året om dess egentliga mening och innebörd.

För att ge spelbolagen en vägledning att rätta sig efter tog Spelbranschens riksorganisation (SPER) och BOS tidigare under året fram nya riktlinjer för spelreklam, vilka började gälla 1 april i år.

Spelbolagen var inte sena med att rätta sig efter lagen om marknadsföringen. Det statliga bolaget Svenska Spel upphörde i våras med all marknadsföring för sitt casino, nätcasinot PlayOJO stoppade sin reklam i TV mellan 16-21 och efter en utvärdering förra månaden kunde SPER avslöja att deras riktlinjer även gett effekt i marknadsföringens innehåll när det gäller budskap och hållbarhet.

Schibsteds Q3 visar på minskad spelreklam

När Kristin Skogen Lund, konsernchef på medieföretaget Schibsted, idag presenterade bolagets kvartalsrapport tyder siffrorna på att spelreklamen har minskat. Schibsteds rapporter visar på minskade intäkter från de digitala annonserna, däribland från Aftonbladet.

Aftonbladets digitala annonser har sjunkit med 25% jämfört med siffror från förra årets tredje kvartal, något som förklaras från den minskade marknadsföringen från spelindustrin.

För Schibsted är deras resultat för Q3 ändå bättre än förra året. Medan annonsintäkterna rasat från Aftonbladet mediekoncernen sett ökade intäkter från betalda prenumerationer på digitala sidor. Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal förklarar i ett pressmeddelande att de ständigt arbetar på att förbättra användarvänligheten i de digitala tidningarna.

Annonsering om bonuserbjudanden måste visa villkor

I lagen regleras även regler till annonsernas innehåll och information som måste uppges. Den 17 september höll Spelinspektionen ett informationsmöte för spelbolag med licens för onlinespel där myndigheten klargjorde vissa ståndpunkter för reglerna kring marknadsföring för bonuserbjudanden.

Elin Häggebom från Konsumentverket förklarade bland annat att information om de viktigaste bonusvillkoren som omsättningskrav, insättningsgräns tidsbegränsningar måste framhållas redan i den inledande annonsen. Bonusarna ska dessutom endast gälla för nya kunder.

Nästa år kommer Konsumentverket att genomföra en granskning av spelbolagens erbjudanden som uppföljande på årets kontroll.

Källa: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/afe46038-4484-45ce-a671-7dca73bb32ea
Pernilla Hansson
skriven av

Pernilla Hansson

Som redaktör på SvenskaCasino.se har Pernilla rapporterat från större delen av casinobranschen i form av bland annat recensioner och artiklar. Publiceringarna sträcker sig från allt från lagändringar inom den svenska spelindustrin, nya spelsläpp, spelreklam till aktuella sporthändelser. Pernillas specialintressen är större idrottsevenemang samt att följa spelmarknadens förlopp där hon har stenkoll på de senaste politika speldebatterna.

Betinia Casino
Exit Button
Välkomstbonus 100 kr utan omsättningskrav

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare