Kommer vi att kunna betta på esport vid nästa OS?

2018-12-27

Axel Sjödin

Kommer vi att kunna betta på esport vid nästa OS?

Som den snabbast växande sporten i världen har diskussionen om ifall esport borde bli en del av OS tillslut blivit oundviklig. Trots argument om att esport inte är tillräckligt fysiskt samt en brist på förståelse från framförallt de äldre generationerna så har frågan lyfts upp både hos den internationella olympiska kommittén (IOK) samt Paris ansökningskommitté. Att esport skulle inkluderas i Tokyo 2020 är dock uteslutet, istället ligger fokus på Paris 2024.

Att inkludera esport i OS hade varit ett sätt för dem att vända sig mot yngre tittare som i allt lägre utsträckning väljer att följa de olympiska spelen. Det har publicerats flera studier som visar på att framförallt yngre män konsumerar mer och mer esport på de tradionella sporternas bekostnad och OS är inget undantag. Detta kan vara ett sätt för de olympiska spelen att tackla framtiden.

Behöver esporten OS?

Att esport skulle inkluderas i OS har varit ett hett samtalsämne till och från inom esportkretsar och många har lyft upp det som en möjlighet för sporten att få det erkännande det förtjänar. Men man bör snarare vända på frågan, vem är det som behöver vem egentligen? Esport är en miljardindustri som växer rekordartat helt på egen hand. Trots att OS är mycket större och mer prestigefyllt i dagsläget är det de som behöver möta framtiden, inte esport.

Det är dock lätt att peka på ett par väldigt stora problem med ett eventuellt införande av esport i OS-sammanhang. Internationella olympiska kommittén har fastställt att endast esport utan våld skulle kunna vara aktuellt för OS. Då främst de spel som försöker efterlikna traditionella sporter så som t.ex. FIFA. Det är dock inte FIFA som drar in de stora massorna inom esporten och satsningen skulle mycket väl kunna bli ett slag i luften för IOK.

De tre största esporterna, League of Legends, Dota 2 och CS:GO innehåller samtliga varierande grader av våld där man dödar sina motståndare. CS:GO är kanske i en egen kategori då terrorister och AK:47:or är en del av grundkonceptet i spelet. Samtidigt är Counter-Strike det överlägset lättaste för en oinvigd tittare att förstå av dessa tre.

LoL och Dota 2 har extremt höga trösklar för att kunna komma in i dem. Det krävs väldigt mycket förkunskap och ingen bortom de som redan följer esporten hade förstått vad som egentligen pågår i matchen. Samtliga av dessa punkter gör frågan väldigt komplicerad. FIFA hade kunnat vara ett viktigt första steg, men ifall IOK har bestämt sig för att stanna där så kommer det inte att påverka tittarsiffrorna nämnvärt.

Esportens privata ägare kan bli ett problem

Ännu ett stort hinder för IOK:s eventuella planer på att integrera esport i de olympiska spelen är att samtliga esporter ägs av företaget som utvecklar spelet. League of Legends ägs av Riot, där Riot fungerar som FIFA gör i fotboll t.ex. och har full kontroll över alla ligor och turneringar som spelas på hög nivå.

Detsamma gäller Dota 2 och CS:GO som båda ägs av Valve. Valve är något mindre kontrollerande än vad Riot är, men problemet kvarstår. Hur som helst kan Paris 2024 mycket väl bli ett första steg mot olika esporter som etablerade grenar i de olympiska spelen. Framtiden får utvisa hur det kommer bli, men esport kommer vara kvar som en växande industri, med eller utan de olympiska spelen.

Axel Sjödin
skriven av

Axel Sjödin

@axelsjoedin

Som skribent på SvenskaCasino.se så rapporterar Axel om all möjlig sport som går att spela på, men med ett stort fokus på fotboll och esport. Han har skrivit om esport för flera olika hemsidor och det är även esporten och i synnerhet Counter-Strike som ligger honom varmast om hjärtat. Främst skriver Axel om det senaste inom esport och sport med svensk anknytning.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier