Informationsmötet med Spelinspektionen och Konsumentverket

2019-04-03

Erika Lund

Informationsmötet med Spelinspektionen och Konsumentverket
Foto: Shutterstock/TT

Igår hade Spelinspektionen och Konsumentverket ett gemensamt informationsmöte för spelbolagen med svensk licens. På mötet fick de licensierade bolagen höra om myndigheternas planer för framtiden gällande tillsyn. Det fanns även förhoppningar om att myndigheterna skulle definiera måttfull reklam.

Den nya spellagen är en ramlagstiftning

På mötet påpekade Spelinspektionen att det nya spellagen är en ramlagstiftning och därför finns det inte detaljer i lagen. För mer detaljerad lagstiftning bör man istället se på Spelförordning(2018:1475) samt Spelinspektionens föreskrifter. Dock finns det ingen föreskrift för spelreklam.

Som vi rapporterat tidigare har Ardalan Shekarabi erkänt att spellagen hade brister i detaljregler. Med den nya lagen ville man uppnå en kanalisering på över 90% inom två år. Det ansågs vara viktigare att få in spelbolagen i systemet än att detaljlagstifta i förväg.

Spelinspektionens fokus skiftas från licensgivning till tillsyn

Spelinspektionen berättar att de haft fullt upp med att gå igenom licensansökningar. Hittills har 75 bolag fått svensk spellicens och det är fortfarande ett trettiotal spelbolag som väntar på beslut. Nu kommer Spelinspektionens fokus dock att skiftas till tillsynsarbete.

Nu håller Spelinspektionen på att kontrollera att de licensierade spelbolagen följer var det står i lagen när det kommer till bonuserbjudanden, åldersgränser, spelansvar osv. För resten av året 2019 har Spelinspektionen tre övergripande tillsynsmål:

  • Regelefterlevnad
  • Spelarskydd
  • Matchfixning

I presentationen som visades på informationsmötet berättar Spelinspektionen att de vill informera spelarna om viktigheten med svensk spellicens och vilka risker det finns med olicensierat spel. För att hindra svenskar att spela på sidor som saknar svensk licens kan det komma att bli betalningsblockering eller varningsmeddelanden i framtiden.

Konsumentverket och måttfull marknadsföring

Enhetschefen Andreas Prochazka representerade Konsumentverket på mötet. Det är Konsumentverket som har huvudansvar för tillsyn över spelreklamens innehåll. På mötet påminde de om vad för slags uttryck och upplägg spelbolagen bör undvika i sin reklam.

Enligt Konsumentverkets bedömning är till exempel Takeover-annonser för påträngande. Med detta menas pop-up reklam som tar över hela skärmen och som kunder måste klicka bort. Konsumentverket säger också att reklam inte heller får uppmana till överdrivet spelande.

Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell medger dock i inlägget som publicerades igår på Konsumentverkets webbplats att det är domstolen som i sista hand avgör vad som räknas som måttfull reklam:

Det är första gången som måttfullhetsaspekten för spelreklam prövas i svensk domstol. Vi hoppas förstås att domstolens avgörande ska ge oss bra vägledning. Vi, och spelbolagen, behöver tydliga riktlinjer för vad som är tillåtet och inte.

Samverkan viktigt för en sund och säker spelmarknad

Precis som branschorganisationerna Sper och Bos har pratat med mediabranschen angående spelreklam, så är samverkan också viktigt vid tillsynsarbetet. Sex svenska myndigheter har gått samman med Spelinspektionen för att skapa Spelmarknadsrådet. Rådet jobbar med olika frågor i spelbranschen och kommer att hålla sitt första möte tisdagen den 16 april 2019. Följande myndigheter är medlem i Spelmarknadsrådet:

  1. Spelinspektionen
  2. Finansinspektionen
  3. Folkhälsomyndigheten
  4. Konsumentverket
  5. Skatteverket
  6. Polismyndigheten
  7. Åklagarmyndigheten

Spelinspektionen planerar också att inleda samarbete med spelmyndigheter i andra länder. Förra månaden slöt de samförståndsavtal med Malta Gaming Authority för att främja kommunikation och informationsutbyte.

Den 1 september ska Spelinspektionen och Konsumentverket lämna in sin rapport till regeringen om vad de har gjort för att säkerställa att spelbolagen följer den nya lagen. I rapporten ska myndigheterna skriva vilka åtgärder de tagit samt redovisa för vilka effekter dessa åtgärder haft.

Skatteverket informerar om skatteregler

Skatteverket närvarade också på gårdagens informationsmöte för spelbolagen. Enligt den nya spelregleringen är alla spelbolag med svensk licens skyldiga att betala skatt, men undantag för de bingon och föreningslotterier som endast har fått licensen spel för allmännyttiga ändamål.

Skatten för spelbolagen är 18% på behållningen och bör redovisas per kalendermånad. Med behållning menas skillnaden mellan sammanlagda insatser som tagits emot och de sammanlagda utbetalningarna som betalats ut under perioden. Spelbolagen ska endast ta med sina svenska spelare i denna uträkning.

Skatteverket informerar att spelbolag kan hitta skatteinformation på deras webbplats under rättslig vägledning. Nya ställningstaganden och förtydliganden kommer att ske löpande.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier