Hur skulle ett totalförbud mot spelreklam påverka svenska mediebolag?

2019-05-02

Sofia Grunditz

Hur skulle ett totalförbud mot spelreklam påverka svenska mediebolag?
Foto: Shutterstock / TT

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) meddelade förra veckan att man vill skärpa reglerna ytterligare för spelbolag och deras möjligheter att göra reklam. En utredning ska nu sjösättas och utredarna ska lägga fram nya förslag till regeringen på hur man kan begränsa spelbolagens reklam.

Tv-bolagen kan bli de största förlorarna

I förra veckan sade alltså civilminister Ardalan Shekarabi att man ytterligare vill begränsa det utrymme som spelbolagens reklamer för tillfället har, och en utredning har nu presenterats för att ta fram nya förslag. Shekarabi lade till exempel fram att ett totalförbud mot spelreklam kan bli aktuellt i framtiden, och så också casinons möjligheter att erbjuda jackpottar och bonusar till spelare. Shekarabi berättade även att regeringens plan är att tilsätta utredningen om spelreklam och att utredarna har fram tills oktober 2020 på sig att presentera en lösning för regeringen.

Förslagen om totalförbud har fått hård kritik från både mediabranschen och spelbranschen, där båda kan komma att förlora mycket pengar om dessa totalförbud gällande spelreklam blir till verklighet.

Mediehusen kan dock komma att bli de största förlorarna, då stora intäkter i deras verksamheter just nu kommer ifrån spelbolagen. Enligt nya siffror från Sifo så ökade bara de tio största spelbolagen tillsammans sina reklaminvesteringar under det första kvartalet av 2019 med hela 40 procent, från 1 miljard svenska kronor till 1,4 miljarder kronor.

Till TT säger Jeanette Gustafsson som är vd för branschorganisationen Tidningsutgivarna att det vore olyckligt om ett totalförbud mot spelreklam hade gått igenom, och att de som nog kommer att drabbas hårdast är tv-bolag snarare än de tryckta tidningarna, även om de också har intäkter som kommer från spelbolagen. Gustafsson säger också till TT:

Dessutom har vi en kommersiell yttrandefrihet och den bör inte inskränkas.

Förutser negativa konsekvenser

Många av de tv-kanaler där spelreklamen går som varmast samlas under tv-huset Discovery Networks Sweden, där till exempel Kanal 5 och Kanal 9 finns. Discovery Networks kommunikationsdirektör Daniel Lagerqvist säger till TT att om intäksmöjligheterna förändras så måste man se över vilka investeringar man väljer att göra, oavsett vilken bransch det faktiskt handlar om. Lagerqvist säger även att man hoppas att ett totalförbud inte är nödvändigt utan att det räcker med att branschen självreglerar.

Nordic Entertainment Group där kanaler som Viasat, TV3 och TV6 finns kommenterar också till TT att man som mediebolag alltid utgår från att anpassa sig till de regler och lagar som gäller och att man alltså är redo att göra detta också nu. Man säger även att att spelreklamsintäkterna inte är den största delen i deras verksamhet och att man "ser fram emot att få klarhet i vad eventuella framtida ändringar leder till".

Sofia Grunditz
skriven av

Sofia Grunditz

@sgrunwriter

Sofia är journalist och content editor på SvenskaCasino.se och rapporterar om händelser i den svenska spelindustrin, såväl som om globala nyheter. Nya samarbeten mellan spelutvecklare och operatörer, bettingnyheter och klimatet på den nya svenska spelmarknaden är områden som fångar hennes intresse. Sofia har en lång bakgrund som skribent och fotograf, och har dessutom koll på de senaste spelreleaserna, detta inkluderar både tv-spel och spelautomater.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier