Nu är årets största prisgala inom online gambling förbi. Som vi skrev tidigare, är det många svenska spelbolag som blivit nominerade till EGR Operator Awards 2018. Historiskt sett har svenskarna haft stor framgång, men hur höll de sig i jämförelse med andra operatörer och spelutvecklare denna gång?
Nedan har vi listat de mest relevanta priserna för svenska casinospelare. För att se lista på alla vinnare i EGRs prisceremoni som hölls i London den 25 oktober 2018 kan du klicka här.
Svenskarna har vunnit Game of the Year fem år i rad och denna gång var det igen Evolution Gamings tur att ta emot priset. I 2014 vann livestudion utmärkelsen för sitt spel Immersive Roulette och detta år var det deras nya spel Lightning Roulette som kammade hem priset.
Lightning Roulette hittas hos de flesta live casinon, och erbjuder spänning på en helt ny nivå. Vid varje runda slår blixten ner på 1-5 nummer på hjulet, som multiplicerar utbetalningen 50-500 gånger.
Ljus- och ljudeffekterna är också de riktigt häftiga, utan att streamingen blir lidande, även när du spelar på mobilen. Lägg till snabb direktstart samt obegränsat antal spelare, och det är inte konstigt att Evolution vann priset detta år.
Efter att ha varit kortlistade flera år i rad utan att vinna, blev det dubbellycka för Gambling.com Group när de vann både affiliateindustrins mest efterlängtade pris Affiliate of the Year, samt Casino Affiliate of the Year.
Det maltabaserade spelbolaget har kontor runt om i världen, inklusive Irland och USA. Koncernen är mest känt för den heltäckande spelsidan Gambling.com, med de äger även några svenska casinofokuserade webbplatser (inklusive denna).
Betsson, som ägs av Cherryföretagen AB, vann utmärkelsen "Customer Services Operator" för sin kundtjänst. Med telefonsupport, live chatt och en extensiv hjälpsektion kan vi se varför de vann. Allt fler casinon har slutat med kundsupport via telefonen för att kunna sätta resurser på saker de anser är viktigare.
Stockholmsbaserade Leo Vegas vann årets pris för bästa affiliate program. Operatören har använt sig av innovativa och effektiva marknadsföringsstrategier för att attrahera spelare till sin webbplats. I somras hade de till exempel en kunglig sommarkampanj där spelare kunde vinna över 3 miljoner kronor.
Leo Vegas lanserade nyligen ett initiativ vid namn LeoRegulus, som har som mål att öka antalet kvinnor i tech-industrin. Vi ser fram emot att se hur det kommer att gå för företaget i EGR Operator Awards 2019. I år var det brittiska Sky Betting & Gaming som tog hem priset Socially responsible operator
Leo Vegas har också haft framgång i EGR Nordic Awards, bland annat för bäst mobilcasino. Nästa upplaga av den på Norden fokuserade prisutdelningen hålls den 24 januari 2019. Det ska bli intressant att se vilka svenska spelbolag som vinner där.