Google godkänner annonser från spelbolag med svensk licens

2019-04-19

Sofia Nilsson

Google godkänner annonser från spelbolag med svensk licens
Foto: Arnd Wiegmann/Reuters/TT

Spelbolag med svensk spellicens ska snart få börja annonsera på Google och YouTube, rapporterar nyhetssajten Breakit.

För att få annonsera om casinospel och vadhållning med Google Ads måste spelbolagen ansöka till Google och genomgå en certifieringsprocess för att få ett gambling-certifikat.

Öppnar för annonsering via Googles plattformar

Breakit skriver att Pontus Karlsson, som är sökmotorkonsult på Pineberry, var först att uppmärksamma att Google har släppt ny information angående köp av gambling-annonser i Sverige. Han skriver i ett blogginlägg:

Google har i dagarna gått ut med information gällande Gambling-annonsering i Sverige. Från och med 29 april 2019 kommer spelbolag med svensk spellicens kunna ansöka om ett Google-certifikat för gambling (casino och sportsbetting) som gör det möjligt att annonsera genom Google Ads plattformar (Google Display Network, Search Network och YouTube).

Licensierade spelbolag kan ansöka om certifiering

På hjälpsidan för Google Ads finns riktlinjer och information för hur spelbolag ska göra för att ansöka om att bli Google-certifierade för gambling. Det krävs att de skickar in sin officiella licensinformation tillsammans med ett ansökningsformulär till Google. Enligt Pontus Karlssons blogginlägg ska ansökningsprocessen ta 2-4 dagar.

Spelbolag som blir certifierade kommer sedan ha möjlighet att marknadsföra sig i Sverige med Google Ads. De godkända spelbolagen får dock endast rikta sina Google-annonser mot de länder där de är certifierade.

I skrivande stund finns gambling-certifikatet, eller licens för hasardspel som Google också kallar det, tillgänglig för 27 länder däribland Danmark, Storbritannien, Frankrike, Spanien och Australien.

En vinst för de större spelbolagen

De som drar ett kortare strå är de svenska affiliate-bolagen som inte kommer att få köpa annonser på Googles plattformar i Sverige. Där skiljer sig policyn på den svenska marknaden från vissa andra reglerade marknader såsom Storbritannien där affiliates får annonsera via Google Ads.

Pontus Karlsson säger till Breakit att den nya policyn gynnar de större spelbolagen då affiliates stängs ute från plattformen. Det ska dock fortfarande vara möjligt för affiliate-bolagen i Sverige att köpa Google Ads annonser så länge det gäller sökord som inte rör gambling.

Vad betyder det för spelreklamen i Sverige?

Det återstår att ske om detta betyder att mängden spelreklam i traditionella medier såsom TV kommer att minska och att spelbolagen istället koncentrerar sig på ökad marknadsföring på nätet. Debatten om mängden spelreklam och måttfullhet pågår för fullt och regeringen överväger striktare lagstiftning.

Google Ads är en av flera nya marknadsföringskanaler som har öppnat för spelbolag i Sverige i år. I och med den nya spellagen som gäller sedan årsskiftet kan spelbolag med svensk licens marknadsföra sig i svenska radio och tv-sändningar.

Samtidigt har statliga Svenska Spel, som tillsammans med ATG stod för över hälften av den svenska marknaden för kommersiellt onlinespel och vadhållning under första kvartalet av 2019, gått ut med att de stoppar reklam för sitt nätcasino och är för ett totalförbud mot nätcasinoreklam i Sverige.

Reklamfilmerna för Svenska Spels nätcasino ligger dock i skrivande stund fortfarande uppe på YouTube under kanalen Svenska Spel Sport & Casino. Den populäraste av de tre reklamfilmerna har 1,1 miljoner visningar. Kommer de att avstå från att marknadsföra sitt nätcasino via Google Ads när andra spelbolag med svensk licens börjar annonsera via plattformarna?

Sofia Nilsson
skriven av

Sofia Nilsson

@snilssonwriter

Som skribent på SvenskaCasino.se har Sofia rapporterat om det mesta inom den svenska casino-industrin, från de senaste nyheterna om den nya spellagen till nya bolagssamarbeten, de senaste spelautomaterna och odds på Melodifestivalen, Oscarsgalan och Riksdagsvalet. Sofias speciella intresseområden inkluderar omregleringen av den svenska spelmarknaden och den nya spellagen, spelreklam, svenska spelutvecklare och politisk vadslagning. När hon inte skriver om spelvärlden gillar hon att koppla av med Netflix, pizza och sporadiska yoga-pass.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier