Meny

GiG Comply får Betsson Group som ny kund

2019-08-29

Erika Lund

GiG Comply får Betsson Group som ny kund
Foto: Betsson Group

Gaming Innovation Group har signerat Betsson Group som ny kund för sitt GiG Comply verktyg. Verktyget hjälper spelbolag att granska att deras partners marknadsföring följer det regelverk som satts. Avtalet utannonserades igår och båda företagen uttrycker att de är glada över det nya samarbetet.

Vad är GiG Comply?

Många marknadsföringspartners, kombinerat med omreglerade spelmarknader såsom Sverige och striktare regelverk såsom Storbritannien innebär nya utmaningar för spelbolagen. Gaming Innovation Group såg en marknad för complianceverktyg och lanserade GiG Comply för ett år sedan.

GiG Comply beskrivs som en innovativ marketing compliance screening tool, det vill säga ett verktyg för att kontrollera att tredjepartsmarknadsföring är i enlighet med de regler och riktlinjer som ställts.

GiG Comply skannar över 25000 webbsidor dagligen för att säkerställa regelefterlevnad av ett spelbolags marknadsföringspartners. Verktyget går igenom texter, bilder och länkar och övervakar att en partner inte gör reklam för spelbolaget på ett olagligt eller olämpligt sätt. Det skapas analyser och rapporter så att spelbolaget lätt kan hålla koll och ta åtgärder om det skulle behövas.

Förstärker Betssons complianceprocesser

I Betsson Groups pressmeddelande om det nya avtalet kommenterar Ronni Hartvig, chief commercial officer för Betsson Operations, att GiG Comply kommer att förstärka deras befintliga complianceprocesser. Han säger att verktyget kommer att hjälpa Betsson att garantera att deras affiliatepartners marknadsföring och övriga aktiviteter är hållbar och följer det regelverk som finns.

GiGs chief operations officer Richard Brown uttalade sig också i pressmeddelandet och säger att han är glad över att lägga till Betsson Group på deras kundlista (egen översättning):

Vi är glada att addera Betsson Group till vårt växande antal partners och att stödja dem i att skydda deras varumärken och slutanvändare. Vår ledande teknik för marknadsföring och compliance gör det möjligt för Betsson Group att ha ännu mer kontroll över sin affiliatemarknadsföring.

Stora spelkoncerner som kunder

Betsson Group är inte den första speljätten som valt att vända sig till Gaming Innovation Group för att få hjälp med marknadsföringskontroll. Direkt efter att GiG Comply lanserades förra året meddelades det att Mr Green skrivit på avtal för användning av verktyget, och i början av april detta år fick GiG Comply Kindred Group som ny kund.

Gaming Innovation Groups complianceverktyg och övriga B2B-produkter hjälper koncernen att diversifiera sin verksamhet och skapa kunder av konkurrenter. Samtidigt fortsätter Betsson, Mr Green, Unibet samt Kindreds övriga spelsidor konkurrera med GiGs nätcasinon Rizk, Guts, Kaboo och Thrills om svenska spelare.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Casinostugan Casino
Exit Button

100% upp till 3000 kr + 100 spins på Book of Dead + 100 kr bet på sports

18+. Min insättning 100 kr. Max Bonus 400kr. Endast nya kunder. Omsättningskrav 20x i Casino & Live Casino. Erbjudandet inkluderar 200 kr Free Bet, min 2.0 i odds, insats återbetalas ej. Giltigt i 60 dagar. Stodlinjen.se, Spelpaus.se, Spela Ansvarsfullt. Fullständiga regler och villkor gäller