Strax under 30 000 besökte Global Gaming Expo (G2E), Nordamerikas största event relaterat till spelindustrin. Eventet ägde rum på Sands Expo i Los Angeles den 14 till 17 oktober och bland de medverkande företagen syntes en del svenskt, däribland spelbordstillverkaren Tangiamo.
Förra veckan var det dags för det årliga eventet Global Gaming Expo, ofta förkortat G2E. Spelmässan fokuserar på landbaserat casinospel och räknas till casinobranschens största event i Nordamerika.
G2E 2019, som tog plats i Sands Expo and Convention Center i Las Vegas Nevada, såg nästan 30 000 besökare under den sammanlagt fyra dagar långa spelmässan.
I år bjöd Global Gaming Expo på allt från demonstrationer av produkter och spel som ännu inte lanserats, bås vilket innehöll spel med 4D-implementering samt slots med ansiktsigenkänning. Under den första dagen hölls även seminarier och debatter med fokus på de pågående skiften som sker inom spelindustrin.
Tangiamo Touch Technology AB, som främst funnit succé utanför Sverige sedan företaget grundades år 2004, kom till eventet med ögonen på den latinamerikanska marknaden.
Göteborgsföretaget har länge utvecklat sensorteknologi vilket har implementerats flitigt i diverse landbaserade casinon samt spelhallar och deras produkter lockade en hel del nyfikna besökare till deras monter. Flera operatörer från Mexiko, men också Colombia, Chile och Peru, svängde förbi företagets bås för att testa de produkter som erbjöds.
Tangiamo visade fyra typer av produkter, alla utvecklade med fysiska casinon i åtanke. Bland dessa syntes företagets Crystal Card Table, ett helautomatiskt spelbord för upp till sex stycken spelare som gemensamt kan spela olika typer av livespel likt roulette eller blackjack via en touchscreen, samt Crystal Roulette, även denna ett mindre helautomatiskt bord som skiljer sig åt via en transparent skärm utvecklat för landbaserade operatörer som vill utnyttja golvytan till max.
Men kanske störst succé syntes med produkten Winning Number Display, en flexibel skärm som kan kopplas till alla typer av bord och är anpassad för att fungera med nästintill samtliga operatörer på marknaden.
Tangiamo var givetvis inte det enda svenska spelföretaget på plats. Bland de nästan 400 företag som fanns på plats syntes en del igenkännliga ansikten sett med svenska ögon. Både betaltjänsten Trustly och leverantören Kambi Group, som äger varumärket Unibet, såg besökare regelbundet svänga förbi företagens bås.
Kambi har på senare tid etablerat sig allt mer i USAs nyöppnade spelmarknad. I och med företagets växande intresse för den amerikanska marknaden är tillfällen likt spelmässor som just Global Gaming Expo värdefulla då eventet hålls på nordamerikansk mark och lockar flera operatörer och spelföretag från just USA och Kanada.
Källor: https://www.globalgamingexpo.com/