Finska Veikkaus pausar spelreklam och utreder sina processer

2019-08-07

Erika Lund

Finska Veikkaus pausar spelreklam och utreder sina processer
Foto: Veikkaus

Det är inte bara i Sverige som spelreklamen är en het potatis. I Finland har det varit mycket diskussioner i media sedan månadsskiftet, efter att Veikkaus lanserade en reklamkampanj som kallats osmaklig både av allmänheten och företaget själva.

Nu meddelar den finska spelmonopolen att de bestämt att pausa all spelreklam och påbörjat utredning av sina marknadsföringsprocesser för att undvika att liknande missar sker i framtiden.

Reklampaus till slutet av september

Veikkaus vd Olli Sarekoski berättar i gårdagens pressmeddelande att företaget valt att lägga all köpt reklam på is ända till septembermånadens slut. Han informerar att denna reklampaus gäller TV, radio, print, internet, sociala media och utomhusreklam.

Viss marknadsföring är dock exkluderad från denna paus. Reklam om jackpottar i Lotto, Eurojackpot och Vikinglotto kommer att fortsätta som vanligt. Det samma gäller Veikkaus varumärkesmarknadsföring och företagets ansvarsmarknadsföring.

Reklamstoppet kommer efter att Veikkaus senaste radioreklam för travspel orsakade en kritikstorm i finsk media då den ansågs vara smaklös och för aggressiv. Reklamen i fråga kombinerar en teraupeutfigur med uppmanande till spel. Veikkaus tog bort reklamen och ber nu om ursäkt.

Olli Sarekoski säger att det inte finns någon anledning till att förneka fakta att företaget har begått misstag. Han säger att reklamen inte uppfyller företagets godkända marknadsföringsriktlinjer och understryker att Veikkaus kommer att lära sig av sina misstag för att förhindra att liknande händer igen.

Förbättring av marknadsföringsprocesser

Olli Sarekoski meddelar att företaget redan inlett en utredning, som kommer titta noggrant på företagets marknadsföringsprocesser och utvärdera hur de kan förbättras. I en intervju med MTV Uutiset förklarar han att det är mänskligt med felbedömningar och att processerna bör säkerställa att en felbedömning inte går till produktion.

Utredningen genomförs av en extern aktör och förväntas vara klar i september. Olli Sarekoski säger att företaget snabbt kommer att göra nödvändiga förändringar (egen översättning):

När helhetsbedömningen av vår marknadsföring är klar och vi fått resultatet, kommer det att beslutas om korrigerande åtgärder. Först efter dessa beslut kommer vi att återgå till det nya normala.

Röda riskklassens spel under luppen

Här i Sverige har Svenska Spel och ATG förespråkat riskklassificering av olika speltyper och detta är något som finska Veikkaus redan infört. De spel som anses ha mindre risk klassas som gröna spel medan spel som anses ha större risk klassas som röda spel. För röda riskklassens spel ska kommunikation handla om produktinformation och inte vara säljande reklam.

Olli Sarekoski säger att företaget i samband med marknadsföringsutredningen kommer att titta extra noggrant på röda spel. Efter att den externa utredningen blivit klar kommer Veikkaus dessutom ha en separat dialog med Polisstyrelsen för att diskutera detaljer.

Polisstyrelsen är den ansvariga myndigheten för spel om pengar i Finland. Polisen ansvarar för Lotteriförvaltningen (Arpajaishallinto) som utövar tillsyn av spelverksamhet i landet.

Erika Lund
skriven av

Erika Lund

@Lunde007

Före detta Kalmarbo och nuvarande expert på den svenska spelbranschen. Under sin tid på Linnéuniversitetet skrev Erika för studenttidningen och efter sin examen började hon jobba inom iGaming. Som skribent på SvenskaCasino.se fokuserar Erika främst på branschnyheter och rapporterar ofta om nya vändningar på spelmarknaden i Sverige. Hon tycker om att lyfta fram positiva nyheter från branschen och skriver gärna om svenska spelbolag som vinner internationella priser eller har framgång i sin expansion utomlands.

Betinia Casino
Exit Button
100% Välkomstbonus upp till 2 500 kr

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare