Filip & Fredriks nya samarbete med ATG

Filip & Fredriks nya samarbete med ATG
Foto: JESSICA GOW/TT

ATG öppnar upp för ett nytt samarbete med det kreativa radarparet Filip och Fredrik. Partnerskapet innebär att ATG kommer sponsra duons populära podcast som går under det ganska självklara namnet “Filip och Fredriks podcast”. Vi kommer bland annat få höra sponsrade historier om udda sportkaraktärer och anekdoter relaterat till ATG:s stall.

Filip och Fredriks podcast har över 250.000 lyssnare varje vecka och finns att lyssna på tjänster som exempelvis Spotify eller iTunes. Avsnitten släpps torsdagar och är ungefär omkring 45 minuter långa. Samarbetet drog igång i och med duons sändning torsdagen den 7:e februari och pågår under hela våren.

Kanske mest kända från program som Breaking News samt tv-serien High Chaparral, har duon alltid haft ett brinnande intresse för en rad olika sporter. Dessutom har både Filip och Fredrik en förkärlek till trav.

Fredrik Wikingsson har exempelvis ett förflutet som travreporter i ATG:s travsändning “Vinnare”. Utöver detta så har Filip och Fredrik, tillsammans med hockeylegendaren och ATG:s ambassadör Peter “Foppa” Forsberg, även köpt travhästen Lina Klipp.

Ett vinnande koncept

Sten Andersen, Chief marketing & PR officer på ATG, ser samarbetet med den innovativa duon som någonting oerhört positivt. Spelbolag kan lätt upplevas som tjatiga menar Sten.

Filip och Fredriks förmåga att underhålla lyssnare samt ingjuta en gnutta nytt liv i en marknad som ibland kan ses som stel, är en värdefull kombination för ATG. I samma uttalande påpekar Sten hur det nu är viktigare än någonsin att successivt kommunicera med en annars rätt så reklamtrött publik, helst på ett underhållande sätt och med en stor nypa humor.

Detta är dock inte första gången ATG samarbetar med Filip och Fredrik. Ett liknande partnerskap skedde 2013 då ATG sponsrade deras podcast under dåvarande kampanj “Sommartravet”. En av anledningarna till att samarbetet gör en comeback är Filip och Fredriks tidigare travintressen.

Sten Andersen säger följande angående duons traverfarenhet:

“Fredrik har sin historia i travet och är idag en dedikerad ridförälder. Filip har i sin tur ett brinnande sportintresse med Malmö FF nära hjärtat. Med sina skilda intressen kompletterar de varandra och kan på underhållande sätt spegla ATG:s engagemang inom både häst och svensk idrott, men också vårt spelutbud”

Utöver underhållningsvärdet som Filip och Fredriks erbjuder sina lyssnare, ser ATG även potential med den skara lyssnare som stämmer överens med ATG:s sportintresserade målgrupp.

ATG utvidgar sin portfölj

ATG är en av Sveriges ledande operatörer när det kommer till spel och sportbetting. Till en viss del beror detta på att bolaget delvis är statligt ägda. Dock är bolaget givetvis väldigt medvetna om hur viktigt det är att bibehålla en god image hos sina kunder samt erbjuda tjänster i världsklass.

Detta har lett till att ATG erbjuder spel hos drygt 2 000 ombud, i digitala plattformar samt på 36 trav- och galoppbanor i Sverige. Marknaden öppnades upp i och med den nya spellagen som trädde i kraft vid årsskiftet. Detta betyder att ATG, utöver fokus på trav och galopp, nu även erbjuder cainospel via nätet.

Med nya regler i en mer öppen marknad kommer givetvis nya möjligheter. Partnerskapet mellan ATG och den populära duon visar på nytänk och vi kan räkna med att flera företag kommer göra liknande samarbeten i framtiden.

Christian Backholm
skriven av

Christian Backholm

@ChrisBackholm

Född och uppväxt i Stockholm men bor numera i Belfast. Jag gillar nästan allt som har med casinospel och sport att göra. När det kommer till sport så brinner hjärtat lite extra för Premier League och NHL. Favoritlagen är Minnesota Wilds och Carolina Hurricanes. När jag inte gnäller på domaren gillar jag att klinka på gitarren, dricka extrema mängder kaffe eller bara det lugnt och spela lite Playstation. Även ett stort fan av intensiva esport kamper, speciellt när det gäller Rocket League.

Senaste Nyheter