Deal or No Deal - från underhållningsprogram till live spel

Deal or No Deal - från underhållningsprogram till live spel
Foto: Evolution Gaming

Den svenska speljätten Evolution Gaming har nu lanserat ett nytt livespel, låter företaget meddela via ett pressmeddelande. Deal or No Deal är baserat på det kända TV-programmet och den internationella spelshowen, och Evolution Gamings nya casinospel är skapat för att likna programmet fullt ut.

Välkända TV-programmet Deal or No Deal

Underhållningsprogrammet Deal or No Deal hade premiär år 2006 på TV i Sverige och har genom åren kommit och gått på olika kanaler och under olika titlar. Programidén går ut på att en tävlande får välja en väska bland en större mängd väskor. I väskorna som i därefter öppnas döljer sig prissummor i olika valörer, där väskan med lägst summa endast innehåller 50 öre och väskan med högst summa innehåller flera miljoner kronor.

Efter att en spelare valt en väska erbjuder banken ett bud för väskan. Den tävlande får välja att antingen behålla väskan eller sälja den till banken under frågan ”Deal or No Deal?”. För varje omgång finns det färre antal väskor att välja på och målet för den tävlande är förstås att få tag på väskan som innehåller högst prisbelopp, eller en summa som den tävlande är nöjd med.

Deal or No Deal livespel

Evolution Gaming som för tre veckor sedan lanserade livevarianten av Sic Bo, är nu först ut med att skapa ett livespel utifrån underhållningsprogrammet Deal or No Deal. Studion, musiken och ljudeffekterna är återskapade från programmet.

Det aktuella livespelet är tillgängligt för ett obegränsat antal spelare och kombinerar huvudshowen med slumpmässiga multiplikatorer liknande de i slotsspel.

I första hand snurrar spelare på ett bankvalv med tre hjul, där varje snurr har en valör på mellan 75x och 500x. Nästa steg innehåller en runda med multiplikatorer mellan 5x-50x som ökar vinsten från en eller flera av deras valda väskor. Därefter går spelet vidare live med en värd i en studio som liknar den från tv-programmet. Målet är, liksom från underhållningsprogrammet, att förutspå om summan i den valda väskan är större än bankens erbjudande.

Spelare vill delta i underhållningsshower

Todd Haushalter, Chief Product Officer på Evolution, menar att casinospelarna gärna vill delta i spel som liknar underhållningsshower och detta unika livespel ska locka en bred grupp av spelare.

Anil Mistry, Director of Games och Gambling på Endemol Shine Group, säger:

Evolution Gaming är i perfekt position att leverera en omvälvande upplevelse i live casino-segmentet och har utvecklat ett verkligt unikt och innovativt spel. Varumärket Deal Or No Deal är oerhört framgångsrikt i spelbranschen och lanseringen av detta senaste tillskott är bevis på den varaktiga attraktionen och variationen i formatet.

Pernilla Hansson
skriven av

Pernilla Hansson

Som journalist och redigerare på SvenskaCasino.se har Pernilla rapporterat från större delen av casinobranschen i form av både recensioner och artiklar. Publiceringarna sträcker sig från allt från lagändringar inom den svenska spelindustrin, nya spelsläpp, spelreklam till aktuella sporthändelser. Pernillas specialintressen är större idrottsevenemang samt att följa spelmarknadens förlopp där hon har stenkoll på de senaste politika speldebatterna.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier