BOS anmäler Triss-dragning i TV4 till Granskningsnämnden

2019-05-09

Simon Pålsson

BOS anmäler Triss-dragning i TV4 till Granskningsnämnden
Foto: Noella Johansson/TT

BOS (Branschföreningen för Onlinespel) gör nu slag i saken och anmäler Triss-dragning i TV4 Nyhetsmorgon till Granskningsnämnden. Anledningen är att BOS, som företräder de utländska spelbolagen som har licens på den svenska spelmarknaden, anser att Triss-dragningen bryter mot rådande bestämmelser under radio- och tv-lagen (RTL).

Redan förra veckan rapporterade SvenskaCasino.se att BOS (Branschföreningen för Onlinespel) planerade att anmäla TV4 till Granskningsnämnden för att kanalen under en lång tid haft en relation till Svenska Spel och skrapspelet Triss som inte är förenlig med den nya svenska spellagen och hur den påverkar radio- och tv-lagen (RTL). Nu ser BOS, som alltså företräder utländska spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden, också till att slå slag i saken och anmäler Triss-dragning i TV4 Nyhetsmorgon till Granskningsnämnden.

BOS preciserar ärendet i ett pressmeddelande

I ett pressmeddelande beskriver BOS vad man anser vara felen som har begåtts, där det handlar om att Nyhetsmorgon i TV4 helt enkelt inte följer riktlinjerna i den nya svenska spellagen som gäller sedan den 1 januari 2019 och som har påverkan på den svenska radio- och tv-lagen (RTL). Anledningen är att sändningen som TV4 Nyhetsmorgon producerar enligt BOS är tydligt säljfrämjande, men att det inte framgår att det är en annons trots att det är välkänt att TV4 erhåller en betalning för att Triss-dragningen ska vara en del av programmet.

I ett pressmeddelande från BOS som är undertecknat av generalsekreteraren Gustaf Hoffstedt, säger han:

Vi hävdar att inslaget med Triss-lotter som sändes i TV4 Nyhetsmorgon den 12 april 2019 klockan 9:19 är att betrakta som en annons i Radio och tv-lagens (RTL) mening och att det saknas information i sändningen om i vems intresse annonsen tillhandahålls. Triss-inslaget strider därför mot RTL 8 kapitel 6 §. Vi anser också att Triss-inslaget leds av två personer som spelar en framträdande roll i nyheter och nyhetskommentarer och att inslagen därför strider mot RTL 8 kapitel 9 §,

Paragraferna som TV4 bryter mot enligt BOS

I paragraferna av den svenska radio- och tv-lagen (RTL) som BOS hänvisar till i sitt pressmeddelande framgår krav för vad som gäller kring spelannonser och reklam för spel som sänds i tv eller radio, någonting som Triss-dragningen enligt BOS är ett tydligt exempel på.

RTL 3 kapitel, 1 §:

”Annonser: reklam och andra meddelanden som utan att vara reklam sänds på uppdrag av någonannan och som har till syfte att främja en sak eller en idé.”

RTL 8 kapitel, 6 §:

”Av en annons som inte är reklam och som förekommer i tv-sändning, sökbar text-tv eller beställ-tv ska det framgå i vems intresse detta sker.”

RTL 8 kapitel, 9 §:

”I annonser i tv-sändningar, sökbar text-tv och beställ-tv får det inte förekomma personer som spelaren framträdande roll i program som huvudsakligen handlar om nyheter och nyhetskommentarer.”

"En självklarhet att det tydligt ska framgår när ett inslag är sponsrat”

Vidare uttalar sig generalsekreteraren för BOS, Gustaf Hoffstedt, närmare om resonemanget bakom anmälan till Granskningsnämnden. Det handlar om att hitta en fungerande symbios mellan den nya svenska spellagen och RTL (radio- och tv-lagen) när den svenska spelmarknaden ser ut på ett annorlunda sätt från och med årsskiftet 2018/2019. När monopolet inte längre gäller krävs också nya lagar eller tolkningar av redan existerande bestämmelser, menar BOS på.

På eget initiativ har därför etiska riktlinjer gemensamt för de licensierade medlemsföretagen tagits fram för att definiera och möta upp kraven på bland annat måttfullhet vid marknadsföring av spel. En självklarhet är att det tydligt ska framgå när ett inslag är sponsrat, att spel om pengar har 18-årsgräns liksom att information om Stödlinjen ska vara tillgänglig och tydlig. Alla aktörer på den svenska spelmarknaden måste inse att den gamla tidens regler skapta för en monopolmarknad är över. Förfinansierade tv-program med enbart ett budskap – Vinn pengar! – är marknadsföring av spel om pengar och ska därmed regleras och bedömas utifrån den nya spellagens krav och intentioner.

BOS är en branschförening för spelbolag som sysslar med onlinespel och har de största spelbolagen på den svenska marknaden som medlemmar, däribland Kindred, Betsson, MrGreen, Bet365 och LeoVegas. Bara för att nämna några av alla giganter på spelmarknaden som finns med i BOS.

Simon Pålsson
skriven av

Simon Pålsson

@BaraBetting

Simon är mediavetare och arbetar nu på SvenskaCasino som innehållsproducent med fokus på den svenska spelindustrin, men också den globala casino- och bettingmarknaden i stort. I det ingår att ha fokus på den svenska spelmarknaden och ha koll på nyheter inom casino- och bettingvärlden där spelutvecklare, spelbolag och andra aktörer samverkar. Dessutom har Simon stark kännedom om sportens värld och med en förkärlek till betting ser Simon ofta till att ha ett spelperspektiv på stora sporthändelser.

Senaste Nyheter

Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier