Spelbolaget Svenska Spel som är huvudsponsor för Svenska Fotbollförbundet sponsrar förbundets initiativ Alla är Olika - Olika är Bra. Initiativet betalar ut totalt 948 000 kronor till fotbollsklubbar som arbetar med projekt inom jämställdhet och integration. Pengarna kommer att gå till 42 olika inkluderingsprojekt.
En av fotbollsklubbarna som har blivit belönade genom initiativet är Husqvarna FF som nyligen fick ta emot en check för 80 000 kronor av Svenska Spels hållbarhetschef Scarlett Roa Brynildsen under Sverige - Tyskland landskampen på Friends Arena.
Svenska Spel skriver i ett pressmeddelande att Husqvarna FF länge har haft en fokus på jämställdhet och integration i sitt arbete.
Bidraget på 80 000 kronor ska gå till klubbens fotbollsverksamhet och till projektet "Smeden - de fyra hörnstenarna".
Svenska Fotbollförbundets Generalsekreterare Håkan Sjöstrand kommenterade i pressmeddelandet:
För oss på Svenska Fotbollförbundet är det en självklarhet att vi ska arbeta med jämställdhet och mångfald. För ju fler som blir en del av vår fotbollsfamilj, desto bättre mår både våra ungdomsverksamheter och landslag. Initiativet Alla är Olika - Olika är Bra är ett sätt för oss och Svenska Spel att möjliggöra för klubbar runt om i Sverige för att satsa extra på dessa viktiga frågor.
I förra veckan utsågs Svenska Spel till spelbranschens hållbaraste företag enligt svenska konsumenter som deltog i en stor årlig undersökning från Sustainable Brand Index.
Förutom att vara det mest hållbara varumärket bland spelbolagen är Svenska Spel även bland de svenska företag som har stärkt sitt anseende inom hållbarhet mest från förra året.
Resultaten kommer från en konsumentundersökning som Sustainable Brand Index gör årligen. Studien tar reda på vilka varumärken som anses mest hållbara av konsumenter inom miljö- och sociala frågor.
Svenska Spel hamnade på plats 82 i undersökningen och har klättrat märkbart från fjolårets placering på plats 138. I de officiella rankningarna är de industrivinnare för spelbranschen.
Spelbolagets hållbarhetschef Scarlett Roa Brynhildsen sade om placeringen:
Det här är ett erkännande för hela Svenska Spel. Jag tolkar detta som att konsumenterna ser att Svenska Spel är aktiva med sitt hållbarhetsarbete på alla områden, inte enbart inom spelansvar. Att vi dessutom rankas högre än tidigare under ett år som spelbranschen varit under hård press och granskning visar att vi gör bra saker.
Spelbolagen rankades som följer i undersökningen:
Källa: Svenska Spel
På topp fem bland alla svenska varumärken i undersökningen hamnade IKEA på första plats, följt av Änglamark, Lantmännen, Coop och ICA.
Sustainable Brand Index är den största varumärkesundersökningen om hållbarhet i Europa med riktlinjer från FN:s Global Compact initiativ. Sammanlagt går undersökningen igenom över 1000 varumärken i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Nederländerna.