Igår gick Swedish Gambling Awards som belönar arbete för en mer hållbar spelbransch av stapeln. Priserna delas ut av Spelbranschens riksorganisation (Sper) och i år var Svenska Spel vinnare i två utav tre kategorier.
Spelbranchens riksorganisation eller Sper är en branschorganisation som arbetar för hållbarhet på den svenska spelmarknaden. Sper har funnits i 15 år och grundades från början av svenska spelbolag som verkade inom det statliga spelmonopolet såsom Svenska Spel, ATG och Folkspel med syfte att arbeta tillsammans för att skydda spelkonsumenter.
Numera har ett antal medlemmar tillkommit inklusive icke-statliga spelbolag som Bethard, Betsson och Paf. Idag är organisationens mål att verka för en sund, modern och hållbar spelmarknad
och medlemmar ska arbeta med ett hållbarhetsperspektiv och fokusera på kundernas bästa.
Som ett steg i arbetet för en sundare spelmarknad har Sper infört Swedish Gambling Award - en utmärkelse som uppmärksammar ansvarstagande initiativ på spelmarknaden och arbete för hållbarhet.
Swedish Gambling Award 2019 hölls igår, torsdagen den 21 mars, och priser delades ut i de tre kategorierna Hållbarhet, Kundnöjdhet och Ledarskap.
Sper fick totalt in nästan 50 bidrag och av dessa valdes 15 finalister ut. Här är finalisterna i varje kategori:
Samtliga kategorier för Swedish Gambling Awards är ganska självförklarande. Gemensamt för vinnare och finalister är att deras initiativ eller ledarskap bidrar till en mer hållbar spelbransch i Sverige.
Spelbolag kan själva ansöka om att delta och en jury bedömer sedan initiativen utifrån kriterier som bland annat nytänkande, om andra aktörer i branschen kan använda eller blivit inspirerade av ett initiativ och om det har ändrat attityder.
I kategorin Kundnöjdhet bedömer juryn initiativ för att öka nöjdhet och lojalitet bland kunder. Det kan till exempel innefatta allt från gott kundbemötande till nya produkter som förbättrar kunders spelupplevelse eller innovativ och måttfull marknadsföring.
Inom kategorin Hållbarhet måste bidrag visa på hur de har ökat konsumentskydd eller verkat för ett bättre samhälle. Sper vill verka för att minimera risken med spel och belönar initiativ som förbättrar konsumentskydd. Det kan handla om insatser som nya eller förbättrade verktyg för spelansvar, forskning eller andra projekt for ansvarsfull utveckling på marknaden.
Den tredje kategorin, Ledarskap, belönar någon eller några som leder förändring och verkar som en positiv förebild inom spelbranschen.
Svenska Spel var de stora vinnarna i år. De tog hem priserna i två utav tre kategorier. Här är årets vinnare av Swedish Gambling Award 2019:
Svenska Spel plockade hem priset i den här kategorin tack vare sin tjänst "Proaktiva samtal". Proaktiva samtal innebär att spelbolaget ringer till kunder som har påvisat riskfyllt spelbeteende. Spers motivering för utmärkelsen lyder:
De har genom proaktiva samtal kombinerat modern teknik med mänsklig kontakt. Genom att ringa till kunder där man identifierat ett förhöjt riskbeteende, har Svenska Spel med stort mod tagit spelansvaret till en ny nivå.
Spelbolaget Mr Green var finalister i alla tre kategorier och vann utmärkelsen för kundnöjdhet tack vare sitt Green Gaming Prediction Tool. Verktyget som Mr Green har utvecklat i samarbete med Sustainable Interaction hjälper spelare och Mr Green att hålla koll på spelbeteende genom självbedömning och nätcasinots data över spelbeteende.
Även priset i denna kategori gick till företrädare för Svenska Spel. Zenita Strandänger som vann priset för ledarskap är chef för Spelansvar och Hållbarhet på det statliga spelbolaget. Monica Medvall är utgivare på samma avdelning. Motiveringen för priset lyder:
Ett starkt ledarskap i spelbranschen handlar bland annat om att fokusera på uppenbara utmaningar och vidta konkreta åtgärder som gör skillnad. Med ett genuint engagemang och ett stort mod, har vinnaren satt ansvar före omsättning – konsumenten före lönsamheten – och på så sätt visat vägen.