Gamification: Quickspin lanserar challenges i spelautomater


Notice: Array to string conversion in /var/www/vendor/twig/twig/lib/Twig/Environment.php(458) : eval()'d code on line 69
Array
2018-12-29

Sven Karlsson

Gamification: Quickspin lanserar challenges i spelautomater

Speltillverkaren Quickspin har utvecklat flera av nätets mest populära spelautomater. Med titlar som Dwarfs Gone Wild, Hot Sync & Eastern Emeralds har man positionerat sig starkt hos våra svenska spelare & casinon online.

Som ett steg i utvecklingen har Quickspin nu lanserat ett koncept för casinon som kallas för ”Challenges”, ett verktyg som gör det möjligt att erbjuda utmaningar medans man spelar och andra funktioner som höjer spänningen för spelare.

Gamification är ett uttryck som betyder att man skapar en produkt för att motivera, engagera och förstärka positiva beteenden bland spelare. Något som nu Quickspin valt att lansera på två spelautomater från start, Dwarfs Gone Wild & Goldilocks. Inom kort kommer man även erbjuda dessa utmaningar på hela portföljen av spelautomater från Quickspin.

Quickspin är ett svenskt bolag som utvecklar videoslots och har sin bas i Stockholm och på Malta. Företaget ingår i PlayTech Group Company som är en av världens största leverantörer av spelautomater och casinospel.

Såhär fungerar Quickspin Challenges

När man spelar för riktiga pengar, på en spelautomat från Quickspin, som erbjuder dessa utmaningar, kan man uppnå vissa delmål för att gå vidare i spelen. Dessa delmål är specifikt kopplat till en viss situation och händelse i spelet.

Händelsen måste inträffa ett antal gånger innan delmålet har uppnåtts. Dom delmål som erbjuds i spelet har 4 olika nivåer, Diamant, Guld, Silver & Brons. Klarar man en nivå, får man en belöning.

På symbolen Q i vänstra hörnet av spelet, ser man vilka delmål man klarat av. Där står det specifikt vilka utmaningar som krävs för att man ska klara av nivån och få ett pris. Värdet på nivån och priserna baseras på ens egna insatsnivå.

Priser i utmaningarna

Klarar man ett delmål får man ett pris, då i form av en spelmark. Med dessa marker kan man aktivera funktioner i spelen, så som bonusfunktioner och scatters för fria spelrundor. Inne på delmålssidan kan man välja hur många av ens ihop spelade marker man vill använda, som slutligen avgör insatsvärdet för dom funktioner man köper loss.

De spelautomater som inte har bonusfunktioner, går det inte att köpa något på, däremot kan man använda intjänade marker på övriga spelautomater från Quickspin som erbjuder challenges.

Gamification tar spelandet till nya nivåer

Ett otroligt trendigt verktyg hos spelbolag och nätcasinon är just Gamification. Ett sätt att höja upplevelsen och spela små spel, inne i ett annat spel. Till exempel Ikibu och lCasino Heroes är två casinon på nätet som är kända för sina challenges och gamification element.

När det kommer till spelutvecklare är NetEnts Finn and the Swirly Spin ett exempel på hur man ökar spänningen med spelifiering. I denna spelautomat består bonusläget av fyra olika nivåer som spelare kan låsa upp genom att hitta rätt nyckel.

Under 2019 och 2020 kommer vi se allt fler operatörer och speltillverkare lansera nya funktioner för att öka spänningen i spelen och erbjuda mer utöver det vanliga.

Quickspin planerar att släppa upp challenges på alla spelautomater under första kvartalet 2019. Varje år släpper man 12 nya spelautomater, som givetvis kommer innehålla gamification och challenges.

Senaste Nyheter