Vi pratar nätcasino och bonusar 2016 med aha!

2016-06-30

Personal

Vi pratar nätcasino och bonusar 2016 med aha!
Vi här på SvenskaCasino.se skriver som bekant om det mesta som rör svenska casinon på nätet, och den här gången har det blivit dags för oss att försöka ge er läsare lite insikt i hur casinon och spelbolag resonerar kring marknadsföring och hur man särskiljer sig i en bransch där egentligen alla erbjuder samma slags produkt. Till vår hjälp har vi tagit ett snack med Carl Hed som är marknadschef på ahaPartner, som är en del av det börsnoterade spelbolaget Aha-World. Att vi valt just svenska aha beror på att de står bakom flera av våra absoluta favoritcasinon och har närmare tio år i branschen. De kan det här med casino online helt enkelt, och Carl med sin mångåriga erfarenhet är en av anledningarna till detta.

Tjenare Carl, kan du berätta lite om din roll hos ahaPartner, vad ni gör och hur länge har du varit i spelbranschen?

Hej på er, kul att vi äntligen hittade lite tid till den här intervjun. Det är nog en 6 år nu i denna extremt snabba bransch, det gäller att vara på tårna. Även om allting sker väldigt snabbt så tror jag inte det finns en bransch som är så levande och spännande som denna. Branschfolket är ganska ungt och det hjälper såklart till när det skapas god stämning på alla de mässor och träffar som vi har runt om i världen.

Som nordisk marknadschef hos ahaPartner ansvarar jag över marknadsföringen online men även traditionell marknadsföring som köp av media i TV/Radio samt offline marketing via print i tidningar ingår i rollen.

Ni har tre olika casinon och en bingosajt för den svenska marknaden, vad kan du berätta om dessa, och varför inte lägga allt fokus på ett varumärke?

Yes det stämmer, vi har en "multi brand" strategi i det avseendet att vi försöker täcka in allt en online-spelare söker efter, vilket har bevisat sig vara en bra strategi.

AhaCasino är vårt största brand om du ser till flest kunder, det är även vårt casino brand som har varit med längst. Vi har en tydlig idé här där sidan är uppbyggd likt aftonbladet/expressen. Vi frågade våra spelare viken startsida de har i sin browser och då svarade faktiskt 8/10 aftonbladet eller expressen. Du har t. ex små annonser om spel, nyheter med mera i högerspalten medans huvuddelen består artiklar om våra kampanjer, spel och annat som besökarna gillar att läsa om.



MoboCasino är bara ett år gammalt men är redan uppe nästan jämlikt med ahaCasino i antal spelare och är då vårt snabbast växande brand. Som ni hör på namnet är detta ett mobilfokuserat casino där allting ska gå snabbt och lätt med lite textinnehåll. Vi märker mer och mer att kunder efterfrågar en riktigt bra mobil plattform och det tror jag är succéreceptet bakom Mobocasino. Allting vi kommunicerar ut till våra spelare andas mobil, t. ex har vi våra nyhetsbrev som går ut inramade i en telefon och SMS fungerar kanon som verktyg när vi vill nå ut till våra spelare.

SwedenCasino är ett brand med stark Sverige-anknytning, ett lokaliserat brand om man nu vill kalla det så. Vi är sett en tydlig trend där spelare söker efter underhållning i form av casino på nätet där det finns en viss anknytning som de kan relatera till. Hos Swedencasino körde vi t. ex lokala kampanjer så som Midsommarbonus och tröstpris när Sverige åkt ur EM i form av gratissnurrar. Vi har även märkt att andra kunder från andra länder så som Tyskland och Holland uppskattar Swedencasino, jag tror det har att göra med att Sverige står för något som är tryggt, säkert och professionellt vilket stämmer i detta fall.

AhaBingo är faktiskt vårt allra äldsta brand, det var så allt började en gång i tiden. Bingosegmentet är mindre än jämförelsevis casino men kunderna är väldigt lojala och är egentligen väldigt olika våra casino-spelare. Hos ahabingo erbjuder vi ett unikt och roligt koncept där kunderna kan chatta med varandra, lägga upp egna bilder och diskutera olika saker i forum. Det blir som en bingohall online helt enkelt. Många av våra kunder har varit lojala sedan flera år tillbaka och beskriver det nästan som en liten familj. En annan rolig funktion är våra kändisutropare. Du kan t. ex logga in och spela lite sensuell midnattsbingo med Mikael Persbrandt eller varför inte få lite fart på vardagen med Arga Snickaren som utropare. Behöver du en lenare röst i det kommande höstmörkret så står Christer Sjögren till tjänst.

Varför ska man välja just något av era svenska casinon eller bonusar?

Det är en bra fråga som många måste undra över, det finns som bekant en hel hög av andra casinobolag som erbjuder liknande casinbonusar och spelutbud. Vi erbjuder alla de populära spel som tilltalar den nordiska marknaden. Lägg sedan på att vi har en riktigt bra bonus för nya spelare och frekventa kampanjer, då har du en bra grund att jobba med.

Men det som vi stoltserar med är att vi är oerhört konsumentfokuserade, vi sätter alltid kunden i fokus och tillsammans med vår platta och relativt lilla organisation så löser vi eventuella problem som uppstår väldigt snabbt. Vår support, som har en bakgrund inom bingo-verksamheten är och har alltid varit väldigt kundorienterade. Via bingon, där interaktionen med kunderna är mycket högre än på casino, har de lärt sig att kommunicera med våra kunder på ett snabbt och effektivt sätt. De finns tillgängliga dygnet runt via chat, mail eller telefon och vi tillhandahåller service på alla de språk vi erbjuder. Det uppskattas mycket av våra kunder.

Hur särskiljer man sig i detta myller nätcasinon som finns där ute nu, hur kommer det sig att ni har lyckats?

Ja det är inte helt lätt att svara på, som ni säger så är det otroligt högt tryck på marknaden just nu och det är många som vill ha en bit av kakan. Nätcasino 2016 är likt en råvara där alla erbjuder samma spel och liknande bonusar, så hur särskiljer man en produkt som alla andra erbjuder? För mig går det att bryta ner i tre saker; Trafik, CRM (Customer Relationship Management) och Kundservice.

För att vi ska få möjligheten att visa prov på vår fina kundservice och CRM måste vi såklart ha trafik till våra brands. Vi måste erbjuda någonting som kunderna vill ha och det gör vi idag i form av vårt fantastiska välkomsterbjudande där alla nya kunder får 150% insättningsbonus upp till €200 + 50 gratissnurrar när de gör sin första insättning. Detta måste naturligtvis kommuniceras ut via marknadsföring, ”syns man inte så finns man inte” är ett slitet uttryck men det stämmer verkligen i den här branschen. Efter det så gäller det att ta hand om kunden som kommer in, det är här vårt CRM blir viktigt. Det handlar om kartlägga kundens behov och skräddarsy erbjudanden som tilltalar just den personen.

Och någonstans är det just CRM och kundservice kombinerat som gör att just du lyckas bättre än andra. Eventuella frågor och problem löses snabbt, kunden får erbjudanden som är perfekt för honom/henne och precis de spel som hen eftersöker finns tillgängliga. Då är möjligheten stor att kunden stannar hos oss och tar del av vår underhållning istället för att gå vidare till en konkurrent.

Många casinon erbjuder en app, är det något ni har tänkt på?

Ja, det är något vi jobbar på och känns som en lösning är nära inom den närmsta framtiden. Det stämmer att våra kunder efterfrågar en sådan lösning och det är klart att vi lyssnar på dem.



Det pratas mycket om en eventuell licensering på den nordiska marknaden, hur ser du på det?

Ja det pratas om det och har gjorts så ganska länge nu. Om det händer så är det ganska positivt från vår synvinkel. Vi ser det som så att det blir mindre aktörer på marknaden, en del oseriösa bolag kommer att försvinna och kvar blir oss som är seriösa i det vi gör och bedriver en professionell verksamhet.

Vad gör ni för att ständigt förbättra er?

Vi ser på trender i marknaden, vad som är populärt just nu. Det var därför vi skapade Mobocasino eftersom vi såg en tydlig ökad efterfrågan på just ett rent mobilanpassat casino. Kunderna är kanske den största informationskällan vi har, genom vår kundservice noterar vi vad de tycker är bra och vad som de tycker är mindre bra. Allt sånt tar vi vara på och anpassar oss därefter, det finns mycket man kan göra för att hela tiden bli bättre.

Det är många bolag som gör tv-reklam, är det någonting som ni har tänkt satsa på?

Det är absolut någonting vi tittar på, vi har gjort TV/Radio med jämna mellanrum innan och det har fungerat bra. Problemet nu är att det är ingen garanti för att konvertera nya spelare som det var förr, nu är konkurrensen så hård att det är lite av en risk att göra just tv-reklam. Tänk även då på att det kostar mycket pengar och ibland finns det bättre sätt att utnyttja en marknadsföringsbudget än via de digitala medierna. Men visst är det ett bra sätt att nå ut till en stor grupp människor, men när den gruppen blir bombarderad av spelbolagsreklam varje dag så är sjunker konverteringen.



Halva 2016 har gått, jag vet att ni har mycket på gång. Är det någonting spännande som ni kan dela med er av till våra läsare?

Det stämmer att vi har mycket på gång, jag kommer att följa det med spänning. Men eftersom vi är ett noterat bolag på börsen så kan jag tyvärr inte dela med mig av något i dagsläget. Ni får hålla koll på de pressmeddelanden och aktiepresentationer som vi kommunicerar ut. Tråkigt men sant.

Sist men inte minst, vad tycker du om Sveriges prestation i EM?

Nu med lite distans så är det väl godkänt men inte mer, det var inte en lätt grupp. Mest besviken är jag på första matchen, Irland liksom kom igen! Vi var nervösa, spelade långbollar och fick genom ett mirakel med oss en poäng. Många klagar på Zlatan men vad ska han göra då? Folk förväntar sig stordåd så fort han rör bollen, jag tror han känner av det. Han känner att han måste göra något extra för att sätta någon i ett bra läge, då blir det så här. Det värsta är väl att, dum som man är, så tror man och hoppas verkligen på ett mirakel.

Som i sista matchen mot Belgien, där de faktiskt spelare väldigt bra, man vaknar nervös det är en sen match och det gör hela lidandet ännu värre. Man lever i en bubbla och målar upp den vinst vi så gärna hade önskat alla på planen, fansen som rest ner med flera. Jag gick direkt hem och la mig efter förlusten, det var ridå. Men alla vet, att i framtida kval och mästerskap så sitter man där igen med ett hopp och en dröm. Naiv är väl ordet, men det finns värre saker än vara än just naiv så det är ok.

Sköt om er alla och glad sommar på er!

 Personal
skriven av

Personal

Vår redaktion består av svenskar som brinner för casinospel och spelmarknaden i stort. Vissa av oss har jobbat i spelbranschen ett längre tag medan andra först nyligen förvandlat hobby till karriär, våra skribenter har alla en grundläggande kunskap om spelbranschen och har dessutom sina egna expertområden. Här samlar vi texter från tidigare redaktionsmedlemmar och även texter som samarbetats fram mellan skribenter.

Betinia Casino
Exit Button
Välkomstbonus 100 kr utan omsättningskrav

18+ | Spela ansvarsfullt | Regler och villkor gäller | Endast nya spelare