Registrera dig idag för att ta del av exklusiva bonusar!

Var först med att få de senaste välkomsterbjudandena, gratis bets, tips och strategier

Största spelnyheterna under första året med ny spellag

Största spelnyheterna under första året med ny spellag

Ett år har gått med en reglerad spelmarknad. Efter många års spelmonopol är det sedan 1 januari 2019 nya lagar, nya skatter och nya system som gäller för den svenska spelbranschen. Vissa händelser har varit mer omvälvande och omdiskuterade än andra.

Detta är 2019s största nyheter på spelmarknaden:


1. Nya regler för casinobonusar

Sedan 2019 får spelbolag endast erbjuda en enda bonus till respektive spelare. Denna casinobonus får bara erbjudas till nya kunder, och endast vid första insättningen. Dessa regler har dock väckt vissa frågor.

Kan jag få bonus på alla casinon?

Enligt lagen kan en spelare endast få en bonus per licenshavare. Något som kan vara otydligt är att ett spelbolag kan ha flertalet casinon under en och samma licens. Detta innebär att en spelare endast kan ta del av en insättningsbonus från ett av spelbolagets casinon.

Vad räknas som spelare?

Mejladress, ip-adress, telefonnummer och bankkonto måste vara unikt för varje person, eftersom endast en bonus per hushåll tillåts.

Något som är positivt för spelarna är att det numera ges minst 60 dagar för att omsätta bonusen.


2. Spellicenser och kanalisering

De spelsajter som riktar sig till svenska kunder, exempelvis genom att ha en svensk hemsida eller erbjuda valutan i kronor, måste ha en licens från Spelinspektionen. Regeringens mål sattes på att ha en kanaliseringsgrad, alltså att spelarna väljer spelbolag inom det svenska licenssystemet, på 90%.

När första året med nya spellagen nästan passerat fanns det 95 aktiva spellicenser på marknaden. Men hur stor den faktiska kanaliseringsgraden på den svenska spelmarknaden egentligen är, är det delade meningar om.

Färre spelar på svenska casinon än man först trott

Spelinspektionen gick i augusti ut med en uppskattning om en kanaliseringsgrad på 91% under första halvåret efter omregleringen. Flertalet branschpersoner var dock kritiska till denna höga siffra, bland annat då de menar att travet har en kanaliseringsgrad på nästintill 100%. Travet bidrar då till en felaktig bild av hur den totala spelmarknaden egentligen ser ut.

Vid tredje kvartalet visade dock Spelinspektionen nya siffror på kanaliseringen. Dessa pekade då på 85–87%, vilket skulle innebära att kanaliseringen sjunker och att fler spelare väljer utländska casinon. Olika ledare inom spelbranschen menar att de faktiska siffrorna snarare är närmare 70–80 procent för onlinecasinon.

I ett meddelande skriver Patrik Hofbauer, VD på Svenska Spel, att om kanaliseringsgraden sjunker måste staten agera kraftfullt för att inte syftet med spellicenserna ska fallera. När 2020 startade gick Spelinspektionen ut med annonser för att öka spelarnas kännedom om licenserna i hopp om att fler ska välja lagliga spelsidor.


3. Svenska spelföretag tar över världen

En reformerad spelmarknad på hemmaplan har inte stoppat de svenska spelutvecklarna från att fortsätta växa och skapa nya samarbeten utomlands, inte minst i USA. Nästintill veckovis har vi kunnat läsa om nya signerade samarbeten med utländska aktörer som vill ta del av de svenska spelen.

Listan på de svenska spelframgångarna kan göras otroligt lång. Här är några exempel på hur spelutvecklarna gjort global succé under det gångna året:

  • NetEnt | Utvecklaren gick live i New Jersey med DraftKings. De signerade även avtal med Parx i Pennsylvania och Veikkaus i Finland. Dessutom köptes spelutvecklaren Red Tiger upp.
  • Evolution Gaming | Livespelsutvecklaren tecknade även de avtal med DraftKings i New Jersey. Därtill signerades det i Schweiz på Grand Casino Baden, Planetwin 365 i Italien, Penn National Gaming i Pennsylvania och Stoiximan i Grekland, för att nämna några.
  • Play’n GO | Växjöbaserade Play’n GO gick samman med spanska Codere, GentingBet i både Storbritannien och Spanien samt fick speltillstånd i Portugal och Filippinerna. Dessutom har de varit på flertalet event och nätverkat runtom i Latinamerika.
  • Kindred | Kindred Group som sitter på ett gäng varumärken är nu aktiva i Pennsylvania och New Jersey i USA. Betydande sponsringsavtal har skrivits med Hockeyallsvenskan samt med VM i handboll 2019 och de blev utsedda som auktoriserad speloperatör till basketligan NBA.
  • Yggdrasil | Yggdrasil gjorde sin debut i Latinamerika med Patagonia Entertainment och i Spanien med Casino Barcelona Online. Därtill signerade de med statliga Veikkaus i Finland, Tipsport i Tjeckien och Royalcasino.dk i Danmark.

4. Spelreklamens existens, mängd och utformning

Med ett oändligt antal nyhetsartiklar under årets gång om spelreklam, har vi kunnat följa heta debatter från både politiker och den svenska befolkningen. Diskussionerna har främst handlat om en irritation över mängden spelreklam som florerat på olika hemsidor och en förvirring över en otydlig lag om vad som egentligen gäller för reklamen.

Den nya spellagen säger att marknadsföring av spel ska vara måttfull. Hur begreppet måttfullhet ska tydas beskrivs däremot inte i lagen. Sper och BOS tog fram nya riktlinjer för en hållbar och måttfull marknadsföring under våren 2019 och redan i september kunde de två organisationerna rapportera om ett positivt resultat där spelbolagen tagit efter riktlinjerna.

Även en rapportering från mediekoncernen Schibsted i slutet på oktober, skvallrade om att spelbolagen tagit lagen till sig och att reklamen minskat kraftigt. De digitala annonserna i Aftonbladet, som kommer från Schibsted, hade då sjunkit med 25%.

Under senare delen av året kom till slut en första domstol som avhandlade måttfullhet i lagens ögon. Några första guidelinjer gavs, bland annat för ord i annonser som kan anses för offensiv.

Socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi gick efter årets slut ut med ett uttalande där han säger att han är överlag nöjd med den nya spellagen, men menar att han vill se lagen för spelreklam skärpes ytterligare under 2020.


5. Fokus på spelansvar och Spelpaus

För en säkrare spelmarknad har flertalet nya lagar etablerats. Bland annat gäller numera följande för alla spelsajter:

  • Spelare ska kunna sätta gränser för maxinsättningar per dag, vecka och månad.
  • Spel på kreditkort är inte längre möjligt.
  • En tresekundersregel mellan spelomgångarna på spelautomater hejdar snabbt spel.
  • Varje spelare får regelbundet meddelanden om vinster och förluster under tiden den är inloggad på en spelsajt.
  • Saldo, historik och transaktioner på spelkontot ska finnas tillgängligt i minst 12 månader.
  • Ett nationellt självavstängningsregister, Spelpaus, har införts.

Spelpaus gör det möjligt för en spelare att stänga av sig från samtliga nätcasinon. För att systemet med Spelpaus och självavstängning ska kunna fungera måste casinon registrera sina kunder.

Efter att kreditbetalningar plockats bort, har spelsajter fokuserat på att förbättra spelupplevelsen och betalningsmöjligheterna genom att ha säkra men snabba transaktioner. Att kunna swisha pengar till casinon, som tryggas med e-leg, har snabbt blivit en trend på många spelsajter.

Pernilla Hansson
skriven av

Pernilla Hansson

Som journalist och redigerare på SvenskaCasino.se har Pernilla rapporterat från större delen av casinobranschen i form av både recensioner och artiklar. Publiceringarna sträcker sig från allt från lagändringar inom den svenska spelindustrin, nya spelsläpp, spelreklam till aktuella sporthändelser. Pernillas specialintressen är större idrottsevenemang samt att följa spelmarknadens förlopp där hon har stenkoll på de senaste politika speldebatterna.

Senaste Artiklar